RELIGIOUS TRADITION AS A FORM OF SOCIAL INNOVATION IN THE MODERN WORLD
Abstract
Religious tradition as an influential phenomenon of the society’s spiritual life expresses the global social tendency towards thе preservation of continuity, integrity of socio-cultural forms in the changing historical conditions. The aspiration of religious tradition to adapt to modern realities is threatened by danger of loss of own authenticity. Scenarios of achieving synthetic unity with related religious associations, or cultural isolation in the form of aggressive orthodoxy are the means of fighting against this threat. The called options of adaptation to the happening social transformations imply not only the preservation or restoration of continuity, but rather its designing and therefore can be considered as a form of a social innovation.
About the Author
E. O. GavrilovRussian Federation
Evgeniy O. Gavrilov – Candidate of Philosophy, Senior Lecturer at the Department of State and Legal Disciplines
References
1. Абрамов Д. Б. Светское государство и религиозный радикализм в Индии. М.: ИМЭМО РАН, 2011. 187 с.
2. Балагушкин Е. Г. Нетрадиционные религии в современной России: морфологический анализ: в 2 ч. Ч. 1. М., 1999. 224 с.
3. Бауман З. Индивидуализированное общество. М.: Логос, 2005. 390 с.
4. Бергер П. Фальсифицированная секуляризация // Государство, религия, церковь в России и зарубежом. 2012. № 2(30). С. 8 – 20.
5. Бурега В. В. Проблема «женского священства» в современном протестантизме // Портал Богослов.Ru. 23 января 2012 г. Режим доступа: http://www.bogoslov.ru/text/2364041.html (дата обращения: 19.01.2014).
6. В Иркутской области будут изучать шаманизм // Религия и общество // NEWSru.com. Режим доступа: http://www.newsru.com/religy/28jan2011/shamanism.html (дата обращения: 19.01.2014).
7. Данненберг А. Н. Тупики «постсекулярного». Новейшие философско-теологические концепции как выражение кризиса западного христианства // Портал Богослов.Ru. 15 августа 2013 г. Режим доступа: http://www.bogoslov.ru/text/3430693.html (19.01.2014)
8. Егоров В. А. «Гражданская религия в Америке» Роберта Беллы // ACTA ERUDITORUM. Научные доклады и сообщения. 2012. Вып. 11. СПб.: Изд-во Русской христианской гуманитарной академии, 2012. С. 60 – 63.
9. Журавский А. Религиозная традиция в условиях кризиса секуляризма // Континент. 2004. № 120. Режим доступа: magazines.russ.ru/continent/2004/120/zh17.html (дата обращения: 19.01.2014).
10. Карташов А. В. Воссоздание Святой Руси. М.: Столица, 1991. 251 с.
11. Корм Ж. Религиозный вопрос в XXI веке. Геополитика и кризис постмодерна. М.: Институт общегуманитарных исследований, 2012. 288 с.
12. Красиков В. И. Экстрим: Междисциплинарное философское исследование причин, форм и паттенов экстримистского сознания. М.: Водолей Publishers, 2006. 496 c.
13. Кураев А. Вызов экуменизма. М.: Грифон, 2008. Режим доступа: http://www.wco.ru/biblio/books/kur11/H03-T.htm (дата обращения: 19.01.2014).
14. Малашенко А. В. Мусульманская цивилизация: движение и инерция // Восток. 1994. № 4. С. 36 – 46.
15. На хлебе и воде. Церковь и Общественная палата разбираются в истории с воспитанницами Боголюбского монастыря // Российская газета 02.10.2009. Режим доступа: http://www.rg.ru/2009/10/02/monastyr-site.html (дата обращения: 19.01.2014).
16. Овсиенко Ф. Г. Экуменизм // Энциклопедия религий. М: Академический проект; Гаудеамус, 2008. 1449 с.
17. Рихтер М. В. Теология экуменизма: мистические узы христианского единства // Религия и СМИ. Богослов Г. И. 20.09.2010. Режим доступа: http://www.religare.ru/2_79343.html (дата обращения: 19.01.2014).
18. Загуляев А. Церковный налог или добровольное пожертвование? // Нескучный сад. 12.10.2012. Режим доступа: http://www.nsad.ru/articles/cerkovnyj-nalog-ili-dobrovolnoe-pozhertvovanie (дата обращения: 19.01.2014).
Review
For citations:
Gavrilov E.O. RELIGIOUS TRADITION AS A FORM OF SOCIAL INNOVATION IN THE MODERN WORLD. SibScript. 2015;(1-4):193-197. (In Russ.)