Preview

SibScript

Advanced search

COMPARATIVE NEUROPSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF HIGHER MENTAL FUNCTIONS OBSERVED IN PRIMARY SCHOOL PUPILS BROUGHT UP IN FAMILIES AND IN ORPHANAGES

Abstract

The paper analyses the influence of sociocultural factors, such as living in the conditions of an orphanage and a family of origin, over higher mental functions development in primary school pupils. It is established that the orphanage conditions have a negative impact on functions formation marked with a prolonged period of development in ontogenesis. In particular, it involves the functions of programming and volitional action regulation as well as the functions of the left hemisphere. It appears there is some irregularity of higher mental functions maturity in all of the observed primary school pupils.

About the Author

V. A. Medyushko
Katanov Khakas State University
Russian Federation
Vadim A. Medyushko – post-graduate student at the Department of General and Clinical Psychology, Medical, Psychological and Social Institute


References

1. Ахутина, Т. В. Нейропсихология индивидуальных различий детей как основа использования нейропсихологических методов в школе / Т. В. Ахутина // I Международная конференция памяти А. Р. Лурия: сб. докладов под ред. Е. Д. Хомской, Т. В. Ахутиной. – М., 1998. – C. 201 – 208.

2. Ахутина, Т. В. Диагностика развития зрительно-вербальных функций / Т. В. Ахутина, Н. М. Пылаева. – М.: Академия, 2003. – 64 с.

3. Ахутина, Т. В. Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход / Т. В. Ахутина, Н. М. Пылаева. – СПб.: Питер, 2008. – 320 с.

4. Ахутина, Т. В. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / Т. В. Ахутина, под общей редакцией Т. В. Ахутиной, О. Б. Иншаковой. – М.: В. Секачев, 2008. – 128 с.

5. Выготский, Л. С. Развитие высших психических функций / Л. С. Выготский. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1960. – 500 с.

6. Выготский, Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. – М.: Педагогика-Пресс, 1996.

7. Дубровинская, Н. В. Психофизиология ребенка: психофизиологические основы детской валеологии / Н. В. Дубровинская, Д. А. Фарбер, М. М. Безруких. – М.: Владос, 2000. – 144 с.

8. Корсакова, Н. К. Неуспевающие дети: нейропсихологическая диагностика трудностей в обучении / Н. К. Корсакова, Ю. В. Микадзе, Е. Ю. Балашова. – М., 2001.

9. Лурия, А. Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга / А. Р. Лурия. – 2-е изд. – М.: Изд-во МГУ, 1969. – № 1. – 497 с.

10. Лурия, А. Р. Основы нейропсихологии / А. Р. Лурия. – 5-е изд. – М.: Академия, 2006. – 384 с.

11. Осипенко, Т. Н. Психоневрологическое развитие дошкольников / Т. Н. Осипенко. – М.: Медицина, 1996. – 228 с.

12. Поляков, В. М. Нейрохирургия в скрининговых исследованиях детских популяций / В. М. Поляков // А. Р. Лурия и психология XXI века: доклады II Международной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения А. Р. Лурия, под ред. Т. В. Ахутиной и Ж. М. Глозман. – М., 2003. – 199 с.

13. Фотекова, Т. А. Возрастные, половые и индивидуально-типологические особенности высших психических функций в норме / Т. А. Фотекова. – Абакан: Изд-во Хакасского гос. университета им. Н. Ф. Катанова, 2007. – 168 с.

14. MacLean, K. The impact of institutionalization on child development. Development and Psychopathology / K. MacLean. – 2003. – 860 с.


Review

For citations:


Medyushko V.A. COMPARATIVE NEUROPSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF HIGHER MENTAL FUNCTIONS OBSERVED IN PRIMARY SCHOOL PUPILS BROUGHT UP IN FAMILIES AND IN ORPHANAGES. SibScript. 2013;(4-2):92-97. (In Russ.)

Views: 352


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)