Preview

SibScript

Advanced search

ADDRESSEE IN ADAPTED TEXTS OF MEDICAL DISCOURSE

Abstract

The research analyses medicine advertisement texts and instructions to the advertised medicines. Comparison of the adapted texts (texts for customers) and their source-texts (texts for doctors) revealed such addressee’s characteristic features as appellation to the lingual and cultural values, individual and psychological, professional and social characteristics of the addressee. The received data can be applied in creating medical adapted instructions and advertisements.

About the Author

S. V. Pervukhina
Rostov State Transport University
Russian Federation
Svetlana V. Pervukhina – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of Foreign Languages


References

1. Бударагина, Е. И. Средства создания образа адресата в художественном тексте: автореф. дис. … канд. филол. наук / Е. И. Бударагина. – М., 2006. – 24 с.

2. Голев, Н. Д. Суггестивные свойства псевдонаучных текстов, рекламирующих лекарственные препараты и БАДы / Н. Д. Голев, Н. С. Отрубейникова // Вестник КемГУ. – 2008. – № 2. – С. 117 – 120.

3. Голев, Н. Д. Обыденная медицинская коммуникация (виды дискурсивных практик) / Н. Д. Голев, Н. Н. Шпильная // Вестник КемГУ. – 2012. – № 1. – С. 128 – 137.

4. Каминская, Т. Л. Адресат газетного текста: опыт типологии / Т. Л. Каминская // Вестник Санкт-Петербургского университета. – 2008. – Вып. 1. – Ч. 2. – Сер. 9.

5. Карасик, В. И. Речевая коммуникация: дискурсивный аспект / В. И. Карасик // Грани познания. – 2013, № 1. – С. 23 – 33.

6. Караулов, Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. – 1-е изд. – М.: Наука, 1987. – 264 с.

7. Костяшина, Е. А. Механизмы дискурсивных трансформаций коммуникативной модели «автор-адресат» в тек-

8. стовом пространстве научно-популярного медицинского журнала / Е. А. Костяшина // Язык и культура. – 2010. – № 2. – С. 28 – 35.

9. Лотман, Ю. М. Структура художественного текста / Ю. М. Лотман. – М., 1998. – 262 с.

10. Панфилова, С. С. Актуализация адресата англоязычного художественного текста в гипертекстовом окружении (диахронический аспект) / С. С. Панфилова // Вестник СамГУ. – 2008. – № 4(63). – С. 85 – 93.

11. Полуйкова, С. Ю. Фактор адресата в персуазивном тексте / С. Ю. Полуйкова // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. – 2011. – № 1.

12. Kade, O. Die Sprachmittung als gesellshaftliche Ersheinung und Gesestand wissentshaftlicher Untersuchung / O. Kade. – Leipzig: Uebersetzungsswissentshaftliche Beihefte, 1958. – 285 s.

13. Heinrich, J. Wirtschaftsjournalistik / J. Heinrich, C. Moss. Grundlagen und Praxis / J. Heinrich, C. Moss. – Wiesbaden, 2006. – S. 30.


Review

For citations:


Pervukhina S.V. ADDRESSEE IN ADAPTED TEXTS OF MEDICAL DISCOURSE. SibScript. 2014;(2-1):212-215. (In Russ.)

Views: 510


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)