Preview

SibScript

Advanced search

DEVELOPMENT OF CIVIL COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS IN THE SPHERE OF HUMANITIES

Abstract

The paper considers the issue of developing civic consciousness of future specialists in the field of history and international relations and some pedagogical methods and techniques used in the teaching process for productive professional communication.

About the Authors

L. E. Galaganova
Kemerovo State University
Russian Federation

Lyudmila E. Galaganova – Candidate of Pedagogics, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Foreign Languages, Faculty of History and International Relations



A. E. Levanova
Kemerovo State University
Russian Federation
Albina E. Levanova – Candidate of Philology, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Foreign Languages, Faculty of History and International Relations


References

1. Быков А. Патриотическое воспитание школьников при преподавании дисциплин гуманитарного цикла // Воспитание школьников. 2005. № 10. С. 2 – 6.

2. Вербицкий А. А. О контекстном обучении // Вестник высшей школы. 1985. № 8. С. 27 – 30.

3. Гражданское образование – педагогический, социальный и культурный феномен: монография. СПб.: Союз, 2006. 167 с.

4. Зеер Э. Ф., Павлов А. М., Сыманюк Э. Э. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учеб. пособие. М.: Изд-во Московского психолого-социального института, 2005.

5. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34 – 42.

6. Зникина Л. С. Связь компетентностного подхода и дискретности в обучении иностранному языку // Профессиональное образование и социогуманитарное знание: тенденции и проблемы. Кемерово, 2010. С. 202 – 205.

7. Кадыкова А. В. Воспитание патриотизма и культуры межнациональных отношений на уроках иностранного языка // ИЯШ. М., 2009. № 5. С. 19 – 23.

8. Кузьмина Н. В., Гинецинский В. И. Актуальные проблемы профессионально-педагогической подготовки учителя // Советская педагогика. 1982. № 3. С. 63 – 66.

9. Логова И. П. Психологические условия эффективности профессиональной деятельности работников социальных служб. М.: Союз, 1999. 127 с.

10. Маркова А. К. Психологический анализ профессиональной компетентности учителя // Советская педагогика. 1990. № 8.

11. Михалин В. А., Михалина О. А. Актуальные проблемы реформирования отечественного образования. Новосибирск: Изо-во НГАУ, 2006. 165 с.

12. Национальная программа «Гражданское образование и светское воспитание населения Российской Федерации в XXI веке». URL: http://www.ikondrashin.narod.ru/rus/grobr/prog.htm

13. Попова Е. В. Психолого-педагогическая компетентность как научно-педагогическая проблема // Известия Южного отделения Российской академии образования. Вып. 1. Ростов н/Д., 1999. С. 127 – 136.

14. Психология и педагогика: учебное пособие / под ред. К. А. Абульхановой, Н. В. Васиной, Л. Г. Лаптева, В. А. Сластенина. М.: Совершенство, 1998. 320 с.

15. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. М.: Когито-Центр, 2002.

16. Слабунова Э. Э. Компетентностный подход в гражданском образовании. URL: http://www.vy-narod.ru

17. Юнусов К. А. Патриотическое воспитание молодежи средствами этноязыковой идентификации // Педагогика. 2007. № 10. С. 47 – 53.


Review

For citations:


Galaganova L.E., Levanova A.E. DEVELOPMENT OF CIVIL COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS IN THE SPHERE OF HUMANITIES. SibScript. 2014;(3-2):110-117. (In Russ.)

Views: 382


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)