Preview

SibScript

Advanced search

SPECIFICS OF SOCIAL RESOURCES: FROM UNDERSTANDING TO USING

Abstract

The paper is devoted to the analysis of social resources as scientific problem. First of all, the author discusses various theoretical approaches to the phenomenon of social resource. Further, the author analyses the phenomenon of territorial space both as a social resource and an  area for interconnectivity of different resources. The main aim is to interpret the features of social resources functioning in the context of socio-territorial space on the example of tourist sights, which is reflected in the results of case-study of a small Russian town. Finally, the paper systematizes the attributes and functions of social resources. The author argues that analysis of social space as a space of social resources is a topical way for development of the sphere of social dividends management.

About the Author

A. A. Chernega
Saint-Petersburg State University
Russian Federation

Artyom A. Chernega – post-graduate student at the Department of Sociology



References

1. Бек, У. Общество риска. На пути к другому модерну / У. Бек. – М.: Прогресс-Традиция, 2000. – 383 с.

2. Бурдье, П. Социология политики / П. Бурдье; перевод. с фр.; сост., общ. ред. и предисл. Н. А. Шматко. – М.: Socio-Logos, 1993. – 336 с.

3. Гидденс, Э. Устроение общества: очерк теории структурации / Э. Гидденс. – М.: Академический проект, 2005. – 528 с.

4. Ильин, В. И. Государство и социальная стратификация советского и постсоветского обществ. 1917 – 1996 гг.: опыт конструктивистко-структуралистского анализа / В. И. Ильин. – Сыктывкар: Сыктывкарский ун-т, Институт социологии РАН, 1996. – 349 с.

5. Ильин, В. И. Потребление как дискурс / В. И. Ильин. – СПб.: Интерсоцис, 2008. – 446 с.

6. Ильин, В. И. Социальная структурация в транзитивном пространстве российского мегаполиса / В. И. Ильин // Мир России. – 2010. – № 1.

7. Котлер, Ф. Маркетинг. Гостеприимство. Туризм / Ф. Котлер, Дж. Боуэн, Дж.Мейкенз. – М.: Юнити-Дана, 2007. – 787 с.

8. Коулман, Дж. Капитал социальный и человеческий / Дж. Коулман // Общественные науки и современность. – 2001. – № 3. – С. 121 – 139.

9. Маркс, К. Превращение денег в капитал / К. Маркс, Ф. Энгельс // Капитал / К. Маркс, Ф. Энгельс. – М. – Т. 1. – Гл. 4. – 1987.

10. Тихонова, Н. Е. Ресурсный подход как новая теоретическая парадигма в стратификационных исследованиях / Н. Е. Тихонова // Социологические исследования. – 2006. – № 9. – С. 28 – 40.

11. MacCannel, D. The Tourist: A New Theory of the Leisure Class / D. MacCannel. – New York, 1976. – 214 p.


Review

For citations:


Chernega A.A. SPECIFICS OF SOCIAL RESOURCES: FROM UNDERSTANDING TO USING. SibScript. 2014;(2-2):157-161. (In Russ.)

Views: 440


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)