Preview

SibScript

Advanced search

INTERRELATION BETWEEN THE TIME PERSPECTIVE OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERSONALITY AND THE MEANING ASPECTS OF THEIR ATTITUDE TO EDUCATION

Abstract

The paper presents the results of empiric research of interrelation between the time perspective of university students’ personality and the meaning aspects of their attitude to education. The following meaning aspects were considered: involvement in research activities at the faculty; interest in the disciplines of the major professional cycle; understanding of their competitiveness after graduation; satisfaction with the educational process; university education as a path to intellectual, creative self-realization etc. The data testifying the dependence of the considered meaning aspects of the attitude to education on the features of the personality’s time perspective are provided.

About the Author

O. A. Prokonich
Kemerovo State University
Russian Federation
Oleg A. Prokonich – leading engineer at the Department of Social Psychology and Psycho-Social Technologies


References

1. Вассерман Л. И., Кузнецов О. Н., Ташлыков В. А., Тейверлаур М., Червинская К. Р., Щелкова О. Ю. Семантический дифференциал времени как метод психологической диагностики личности при депрессивных расстройствах: пособие для психологов и врачей. СПб.: СПбНИПНИ им. В. М. Бехтерева, 2005. 27 с.

2. Вечканова Е. М., Неяскина Ю. Ю. Особенности временной перспективы личности при различных типах актуального смыслового состояния // Вестник КРАУНЦ. 2011. № 2(18). С. 167 – 178. (Серия: Гуманитарные науки).

3. Зимбардо Ф., Бойд Дж. Парадокс времени. Новая психология времени, которая улучшит вашу жизнь. СПб.: Речь, 2010. 352 с.

4. Иванов М. С., Яницкий М. С. К проблеме оценки потенциала самореализации личности в процессе обучения // Философия образования. 2004. № 3(11). С. 233 – 241.

5. Левин К. Динамическая психология: Избранные труды. М.: Смысл, 2001. 572 с.

6. Неяскина Ю. Ю., Мазуркевич А. В. Взаимосвязь субъективного качества жизни и временной перспективы личности // Вестник КРАУНЦ. 2014. № 1(23). С. 94 – 105. (Серия: Гуманитарные науки).

7. Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего / под ред. Д. А. Леонтьева. М.: Смысл, 2004. 608 с.

8. Серый А. В. Становление компетентности практического психолога // Высшее образование в России. 2005. № 5. С. 63 – 66.

9. Серый А. В. Структурно-содержательные характеристики системы личностных смыслов // Сибирская психология сегодня: сб. науч. тр. Вып. 2. Кемерово: 2004. С. 4 – 13.

10. Сырцова А., Соколова Е. Т., Митина О. В. Методика Ф. Зимбардо по временной перспективе // Психологическая диагностика. 2007. № 1. C. 85 – 105.

11. Яницкий М. С., Серый А. В. Диагностика уровня развития ценностно-смысловой сферы личности: учебное пособие. Новокузнецк: МАОУ ДПО ИПК, 2010. 102 с.

12. Яницкий М. С., Серый А. В., Пелех Ю. В. Ценностно-смысловая парадигма как основа постнеклассической педагогической психологии // Философия образования. 2013. № 1. С. 175 – 186.

13. Frank L. K. Time perspectives // Journ. Of Social Philosophy. 1939. № 4. P. 293 – 312.


Review

For citations:


Prokonich O.A. INTERRELATION BETWEEN THE TIME PERSPECTIVE OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERSONALITY AND THE MEANING ASPECTS OF THEIR ATTITUDE TO EDUCATION. SibScript. 2014;(4-3):117-122. (In Russ.)

Views: 363


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)