Preview

SibScript

Advanced search

PROFOUND RESEARCH OF LEADERSHIP POTENTIAL DEVELOPMENT IN STUDENTS AS FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL CULTURE

Abstract

The analysis of current trends in the socio-economic development of the country in addition to problems associated with the training of qualified professionals of a certain level arises the problem of leadership qualities formation in the future graduates of vocational education institutions. So, professional training of future teachers of physical culture is impossible without profound understanding and developing of professionally important leadership qualities in the process of future specialists’ formation.
The object of the current research is the basic structure of students’ leadership potential as basis for the professionally important leadership qualities of the future teachers of physical culture.
The purpose of the research to identify the leadership potential in students as future teachers of physical culture. The research methods used are: 1) analysis of the scientific and methodical publications; 2) testing; 3) methods of mathematical data processing.
As a result of this work, the state of the researched problem in the modern scientific and methodical publications was studied. The research methods were chosen, the level of professionally significant leadership qualities was defined, and the level of leadership potential development in students as future teachers of physical culture was identified.
The analysis of the data allowed making changes to the process of training future teachers of physical culture and activating their leadership potential.
Conclusions: 1. According to the theoretical analysis, the author can determine that the student’s leadership potential is a developing system of their abilities and resource capacities for successful demonstration of leadership qualities in objective conditions. 2. According to the developing diagnostics, professionally important leadership qualities can be defined as the basis of leadership potential structure. 3. According to the diagnostic results, the author can conclude that the level of professionally important leadership qualities formation is middle or low and it is not sufficient for future teachers of physical culture.

About the Author

N. I. Gorshkov
Siberian State University of Physical Education and Sport
Russian Federation
Nikita I. Gorshkov – post-graduate student at the Department of Pedegogy, Faculty for the Humanities


References

1. Бурлакова Н. Ю. Профессиональные способности в структуре интегральной индивидуальности учителя физической культуры: дис. ... канд. психол. наук. Пермь, 2000. 163 с.

2. Веряскина И. А. Организационно-педагогические условия развития лидерских качеств учащейся молодёжи средствами социально–культурной деятельности: дис. ... канд. пед. наук. Тамбов, 2008. 143 с.

3. Гам В. И. Методология и технологии стратегического лидерства в условиях системных изменений в образовании: автореф. дис. ... д-ра. пед. наук. Калининград, 2009.44 с.

4. Горшков Н. И., Кривошеева О. Р., Набиев Т. Э., Платунов А. И. Развитие лидерских качеств в малых группах в процессе физического воспитания студентов // Проблемы развития физической культуры и спорта в новом тысячелетии: материалы всероссийской научно-практической конференции 2 – 3 апреля г. Кемерово; Омск: Изд-во СибГуфк, 2014. 206 с.

5. Давлетова А. И. Развитие лидерских качеств студентов педагогического вуза: дис. ... канд. психол. наук. М., 2007. 270 с.

6. Зорина А. В. Педагогические условия формирования лидерских качеств у студентов вуза: дис. ... канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2009. 217с.

7. Иванова А. Б. Активизация лидерского потенциала студентов вуза в процессе внеучебной деятельности: дис. ... канд. пед. наук. Челябинск, 2010. 207 с.

8. Кривошеева О. Р. Формирование социальной ответственности студентов физкультурного вуза: дис. ... канд. пед. наук. Омск, 2007. 244 с.

9. Кривошеева О. Р., Горшков Н. И. Профессионально значимые лидерские качества педагога по физической культуре в структуре лидерского потенциала и стратегия его активизации // Профессиональное образование в современном мире. 2014. Т. 13. № 2.

10. Мухаметзянова Н. В. Особенности профессионально важных качеств будущих учителей физической культуры на разных этапах профессиональной подготовки: на материале студентов педагогического вуза: дис.... канд. психол. наук. Казань, 2005. 179 с.

11. Павлова О. А. Социально-педагогические условия реализации лидерского потенциала старших подростков во временных детских объединениях: дис. ... канд. пед. наук. Кострома, 2004. 165 с.

12. Соляхов В. Ю. Формирование лидерских качеств студентов: на опыте подготовки менеджеров: дис. ...канд. пед. наук. Волгоград, 2008. 189 с.


Review

For citations:


Gorshkov N.I. PROFOUND RESEARCH OF LEADERSHIP POTENTIAL DEVELOPMENT IN STUDENTS AS FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL CULTURE. SibScript. 2014;(4-3):58-63. (In Russ.)

Views: 591


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)