RESEARCH OF THE FEATURES OF THE ADDRESSEE IMAGE VERBALIZATION IN ENGLISH TOURISM ADVERTISING
Abstract
The paper specifies the addressee image actualization peculiarities in English tourism advertising. The author focuses on the addressee image notion and communication parties’ interaction characteristics. Both explicit and implicit means of the addressee image actualization are investigated. The framing method of analysis is used for modelling the addressee image. As a result of the research the frame model of the addressee image, including the frames “Activity type”, “Budget”, “Family status”, “Activity level” is built. The research results can be used in the courses of communicative linguistics, cognitive linguistics, and linguistics
About the Author
N. A. TyulenevaRussian Federation
Natalya A. Tyuleneva – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of English Philology and the Department of the English Language
References
1. Арутюнова Н. Д. Фактор адресата // Известия АН СССР. (Серия: Литературы и языка). М., 1981. № 4. С. 356 – 367.
2. Бакланова И. В. Образ адресата рекламного текста с точки зрения постулатов речевого общения // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2011. Т. 1. С. 177 – 186.
3. Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 5 т. Т. 5: Работы 1940 – 1960 гг. М., 1996. 731 с.
4. Бударагина Е. И. Средства создания образа адресата в художественном тексте: автореф. … канд. филол.наук. М., 2006. 21 с.
5. Варавкина В. Ю. Новогоднее обращение главы государства: жанровая специфика и лингвокогнитивное моделирование образа адресата: автореф. … канд. филол. наук. Омск, 2011. 22 с.
6. Винокур Т. Г. Говорящий и слушающий. Варианты речевого поведения. М.: Наука, 1993. 172 с.
7. Каминская Т. Л. Структура категории «Образ адресата массовой коммуникации» // Вестник Челябинско-о государственного университета. (Серия: Филология. Искусствоведение). 2008. № 12. С. 47 – 55.
8. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с.
9. Котлер Ф. Основы маркетинга. М.: Прогресс, 1992. 726 с.
10. Лившиц Т. Н. Реклама в прагмалингвистическом аспекте. Таганрог, 1999. 211 с.
11. Первухина С. В. Адресат в адаптированном тексте медицинского дискурса // Вестник Кемеровского государственного университета. 2014. № 2(58). Т. 1. С. 212 – 215.
12. Шмелева Т. В. Речеведение: в поисках теории // Stylistica VI. Opole, 1997. S. 301 – 313.
Review
For citations:
Tyuleneva N.A. RESEARCH OF THE FEATURES OF THE ADDRESSEE IMAGE VERBALIZATION IN ENGLISH TOURISM ADVERTISING. SibScript. 2015;(4-1):175-179. (In Russ.)