PSYCO-PEDAGOGICAL BASES OF TOLERANCE DEVELOPMENT AS AN IMPORTANT CHARACTERISTIC OF THE FUTURE TEACHER’S PERSONALITY IN THE CONDITIONS OF MODERN RUSSIAN EDUCATION
Abstract
Tolerance of the future teacher as the quality of the individual and the professional meets the needs of today’s socio-cultural transformations. The paper aims at identifying the psycho-pedagogical bases of tolerance development as an important characteristic of the future teacher’s personality in the conditions of modern Russian education. The profound comprehensive analysis allowed investigating the circumstances of modern education that caused drastic reforms. The psycho-educational basic foundations of tolerance under the present-day Russian education conditions are discovered. Problems and contradictions of tolerance evolution as a future teacher’s personal quality in the system of higher education are examined. The author’s approach to studying the problems of formation and characterizing tolerance as a concept, its: psychological specificity and functions in education is proposed. Thus it is necessary to improve the quality and create a new system of teacher training. The general set of professional knowledge, skills and competences of future teachers should be taken into account in the development of professional qualities including tolerance; in creating practically oriented programs for the tolerance development of the future teacher as the personality and professional trait.
About the Author
T. N. ChekmarevaRussian Federation
Tatiana N. Chekmareva – Senior Lecturer at the Department of Psychology and Pedagogics
References
1. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России / под ред. А. Я. Данилюк; А. М. Кондакова, В. А. Тишкова. М.: Просвещение, 2009. 24 с.
2. Концепция поддержки развития педагогического образования (проект) // Сайт педагога-исследователя. 12.01.2014. Режим доступа: http://si-sv.com/news/2014-01-12-166 (дата обращения: 06.06.2015).
3. Подлиняев О. Л. Теория и практика становления гуманистического мировоззрения учителя на основе личностно-центрированного подхода (в системе вузовского и поствузовского образования): дис. … д-ра пед. наук. Иркутск: Иркут. гос. пед. ун-т, 1999. 388 с.
4. Профессиональный стандарт педагога // Учительская газета. 27.02.2014. Режим доступа: http://www.ug.ru/new_standards/6 (дата обращения: 06.06.2015).
5. Фалунина Е. В. Психолого-педагогическая модель системы подготовки будущих учителей к работе в пространстве современного образования: автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 2012. 68 с.
6. Фалунина Е. В., Чекмарева Т. Н. Актуализация проблемы развития толерантности личности у будущих педагогов в условиях высшего профессионального образования // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2013. № 4 (26). С. 295 – 299.
7. Чекмарева Т. Н. Теория и методология становления толерантности педагога: монография. Братск: БГУ, 2010. 134 с.
Review
For citations:
Chekmareva T.N. PSYCO-PEDAGOGICAL BASES OF TOLERANCE DEVELOPMENT AS AN IMPORTANT CHARACTERISTIC OF THE FUTURE TEACHER’S PERSONALITY IN THE CONDITIONS OF MODERN RUSSIAN EDUCATION. SibScript. 2015;(4-1):99-105. (In Russ.)