FEATURES OF FIRST-GRADERS’ ADAPTATION TAKING INTO ACCOUNT THE INDIVIDUAL TYPOLOGICAL INDICATORS AND SIGNS OF DEVELOPMENT DEFICIENCIES
Abstract
An experimental investigation of physiological parameters of the central nervous system and the adaptation of firstgraders with different development deficiencies was performed. Significant differences in the psychophysiological features of the first-graders who have certain deficiencies and the conventionally normal first-graders were discovered. The psychophysiological profile of the first-graders with development deficiencies is marked by the misbalance of the nervous system with a predominance of inhibitory processes, low-speed hand-eye reaction, low level of attention and shaped memory. The obtained results show that individuals with deficiencies are characterized by the development of mechanisms of regulation of stress and poor adaptation, the predominance of sympatho-tonic type of autonomic regulation of heart rate.
About the Authors
N. P. KrivosheinaRussian Federation
Natalia P. Krivosheina – educator at Kuzbass Regional Center of Psychological, Pedagogical, Medical and Social Assistance “Health and Development of the Personality”, post-graduate student at the Department of Human Physiology and Life Safety, Kemerovo State University
A. I. Fedorov
Russian Federation
Alexander I. Fedorov – Doctor of Biology, Professor, Head of the Department of Human Physiology and Life Safety
E. M. Kazin
Russian Federation
Eduard M. Kazin – Doctor of Biology, Honored Scientist, Professor at the Department of Human Physiology and Life Safety
I. A. Sviridova
Russian Federation
Irina A. Sviridova – Doctor of Medicine, Professor, Director
N. N. Koshko
Russian Federation
Natalia N. Koshko – Candidate of Biology, educator
M. S. Kolomeets
Russian Federation
Marina S. Kolomeets – Master’s Degree student at the Department of Human Physiology and Life Safety, Kemerovo State University, educator at Kuzbass Regional Center of Psychological, Pedagogical, Medical and Social Assistance “Health and Development of the Personality”
References
1. Безруких М. М. Здоровъесберегающие технологии в общеобразовательной школе: методология анализа, формы, методы, опыт применения. М., 2002.
2. Блинова Н. Г., Буданов Е. А., Казин Э. М., Кошко Н. Н. Особенности адаптации к обучению учащихся начальных классов в зависимости от уровня их психологической и биологической зрелости и индивидуальнотипологических особенностей // Валеология. 2012. № 4. С. 7 – 13. 3
3. . Блинова Н. Г., Игишева Л. Н., Литвинова Н. А., Федоров А. И. Практикум по психофизиологической диагностике: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: ВЛАДОС. 2000. 128 с.
4. Галажинский Э. В., Санжаева Р. Д. Личностное развитие: прогностические модели, факторы, вариативность: коллективная монография / ред. И. С. Морозова. Томск: Изд-во Томский государственный педагогический университет, 2008. 464 с.
5. Галеев А. Р. Использование показателей сердечного ритма для оценки функционального состояния школьников с учётом их возрастных особенностей и уровня двигательной активности: автореф. дис. … канд. биол. наук. Новосибирск, 1999. 20 с.
6. Дубровинская Н. В., Фарбер Д. А., Безруких М. М. Психофизиология ребенка: психофизиологические основы детской валеологии: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: ВЛАДОС. 2000. 1444 с.
7. Иванов В. И., Литвинова Н. А., Березина М. Г. Оценка психофизиологического состояния организма человека. Роспатент № 2001610233.
8. Игишева Л. Н., Галеев А. Р. Оценка функционального состояния организма с помощью программнотехнического комплекса OPTOEXPERT: методическое руководство. Кемерово, 2003. 36 с.
9. Казин Э. М. Онтогенез. Адаптация. Здоровье. Образование: учебно-методический комплекс. Книга I. Здоровьесберегающие аспекты дошкольного и начального общего образования: учебно-методическое пособие / ред. Э. М. Казина. Кемерово: Изд-во КРИПКиПРО, 2011.
10. Казин Э. М., Лурье С. Б., Селятитская В. Г., Касаткина Н. Э., Блинова Н. Г., Литвинова Н. А., Свиридова И. А., Шорин Ю. П., Федоров А. И., Коваленко Н. В. Адаптация и здоровье. Теоретические и прикладные аспекты: коллективная монография / отв. ред. Э. М. Казин. Кемерово: Изд-во КРИПКиПРО, 2008. 299 с.
11. Коркушко О. В., Шатило В. Б., Шатило Т. В., Короткая Е. В. Анализ вегетативной регуляции сердечного ритма на различных этапах индивидуального развития человека // Физиология человека. 1991. Т. 17. № 2. С. 31 – 39.
12. Кривошеина Н. П., Кошко Н. Н., Федоров А. И., Свиридова И. А., Казин Э. М., Коломеец М. С. Психофизиологические особенности детей старшего дошкольного возраста, имеющих признаки отклонений в функционировании мозга // Материалы Международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы психологии и педагогики Детства: тенденции, парадигмы, перспективы развития» «Башкирский государственный университет». Стерлитамак, 2014. С. 87 – 90.
13. Литвинова Н. А. Роль психофизиологических показателей в механизме адаптации к умственной деятельности: монография. Кемерово: 2012. 168 с.
14. Семаго Н. Я., Семаго М. М. Теория и практика оценки психического развития ребенка. Дошкольный и младший школьный возраст. СПб.: Речь, 2005.
15. Сиротюк А. Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения. М.: Сфера, 2003.
16. Федоренко Е. Ю. Выявление риска зависимости у детей 6 – 8 лет: методическая разработка. Красноярск, 2008. 17 с.
17. Ясюкова Л. А. Оптимизация обучения и развития детей с ММД – Тест Тулуз-Пьерона: методическое руководство / доп. и перераб. СПб.: ИМАТОН, 2007. 104 с.
18. Task Force of the European Society of Cardiology and the North American Society of Pacing and Electrophysiology. Heart Rate Variability / Standards of Measurements, Physiological Interpretation, and Clinical Use // Circulation. 1996. 93. Р. 1043 – 1065.
Review
For citations:
Krivosheina N.P., Fedorov A.I., Kazin E.M., Sviridova I.A., Koshko N.N., Kolomeets M.S. FEATURES OF FIRST-GRADERS’ ADAPTATION TAKING INTO ACCOUNT THE INDIVIDUAL TYPOLOGICAL INDICATORS AND SIGNS OF DEVELOPMENT DEFICIENCIES. SibScript. 2015;(4-1):79-86. (In Russ.)