Preview

SibScript

Advanced search

ORGANIZATION OF SOCIAL AND EDUCATIONAL WORK IN HIGHERSCHOOL (THE EXAMPLE OF KEMEROVO STATE UNIVERSITY)

Abstract

The paper discloses the main characteristics and features of the organization of social and educational work in higher school (the example of Kemerovo State University). The classification of the main types of social and educational work was developed; the main social and educational activities, their prevalence, magnitude and frequency are analyzed on the basis of the suggested classification. The paper reveals that the level of development of most types of social and educational work in Kemerovo State University is very high, but some areas in particular, vocational education, are underdeveloped. The level of students’ social protection and the frequency of the use of its measures at the federal, regional and institutional levels have been identified. The author discovered that the frequency of applying measures of social support lies within reasonable limits, while their size is insufficient. The absolute level of social payments and benefits is still small; in addition, their availability is limited in most cases by a defined framework of subsistencelevel. Direct and reverse connections between social and educational work and social protection of higher school students are identified.

About the Author

O. V. Lomakina
Kemerovo State University
Russian Federation
Olesya V. Lomakina – Acting Head of Student Affairs Department, Master's Degree student at the Faculty of Economics


References

1. Ахмедова, З. Ф. Проблема снижения профессиональной мотивации студентов от курса к курсу / З. Ф. Ахмедова // Материалы V Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Молодежь и наука: реальность и будущее». – Кемерово: ИНТ, 2013.

2. Ашмарова, О. В. Значение профессиональной мотивации в эффективной учебной деятельности студентов / О. В. Ашмарова // Материалы V Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Молодежь и наука: реальность и будущее». – Кемерово: ИНТ, 2013.

3. Бобков, В. Н. Бюджет прожиточного минимума или прожиточный минимум? / В. Н. Бобков // Уровень жизни населения регионов России. – 2007. – № 7.

4. Измайлова, М. Мотивация трудовой деятельности: современные теории / М. Измайлова // Проблемы теории и практики управления. – 2008. – № 7.

5. Кочнева, О. П. Социальная защита студентов-2009 / О. П. Кочнева // Социологический ежегодник КемГУ (2008 – 2009 учебный год): сборник отчетов по результатам внутривузовских социологических исследований. – Томск: Изд-во Томского гос. пед. ун-та, 2009. – С. 134 – 193.

6. Кочнева, О. П. Социологический мониторинг социальной защищенности студентов: теория и практика / О. П. Кочнева, Е. А. Морозова // Социология образования. – 2010. – № 6. – С. 67 – 80.

7. Мигранова, Л. А. Прожиточный минимум – 2013: «новая» методика, старые проблемы / Л. А. Мигранова // Народонаселение. – 2013. – № 1. – С. 42 – 51.

8. Морозова, Е. А. Социальная защита населения: системное изучение / Е. А. Морозова. – Новосибирск: Издательство СО РАН, 2006. – 287 с.

9. Послание Президента Российской Федерации В. В. Путина Федеральному Собранию от 12 декабря 2012 г. – Режим доступа: http://www.kremlin.ru/news/17118

10. Скузоватова, О. Г. «Прожиточный минимум» как определяющая константа развития российского общества / О. Г. Скузоватова // Труд и социальные отношения. – 2013. – № 1. – С. 22 – 36.


Review

For citations:


Lomakina O.V. ORGANIZATION OF SOCIAL AND EDUCATIONAL WORK IN HIGHERSCHOOL (THE EXAMPLE OF KEMEROVO STATE UNIVERSITY). SibScript. 2014;(2-1):145-149. (In Russ.)

Views: 439


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)