Preview

SibScript

Advanced search

INTERNATIONAL SOCIAL COMMUNICATION IN THE SOCIAL MECHANISM OF HIGHER EDUCATIONTRANSFORMATION

Abstract

The paper provides the results of scientific research aimed at defining the place and role of international social communication in the transformation process of the social institution of higher education. International social communication is seen as a socially conditioned process of sending and receiving information in various situations of interpersonal, group and mass intercourse by means of various channels and through various means of communication in the international environment where communication occurs between representatives of more than one country. A specially developed theoretical scheme of the social mechanism of transformation of the social institution of higher education serves as the basis for the presented theoretical research.
Considered as an external factor and as a component of the transformational process, international social communication is capable of stimulating societal and institutional actors to socio-innovative actions, leading to a change in social practices and, thereby, directly modifying the appearance and functions of the social institution of higher education.

About the Author

T. P. Glukhova
Altai State University
Russian Federation
Tatiana P. Glukhova – Candidate of Pedagogics, Assistant Professor, doctoral student at the Department of Psychology of Communications and Psychological Technologies


References

1. Глухова, Т. П. Методические и методологические основы подготовки магистров по программе «Международная социальная коммуникация в образовании» / Т. П. Глухова // Мир науки, культуры, образования. – 2012. – № 2(33). – С. 229 – 231.

2. Глухова, Т. П. Теоретические аспекты формирования понятия «международная социальная коммуникация» / Т. П. Глухова // Сибирский педагогический журнал. – 2012. – № 4.

3. Глухова, Т. П. Междисциплинарный подход в изучении проблем международного сотрудничества в образовании / Т. П. Глухова // Казанский педагогический журнал. – 2012. – № 5 – 6 (95). – С. 69 – 74.

4. Глухова, Т. П. Проблемы адаптации иностранных студентов в российском обществе: образовательные инновации в исследованиях социологов Санкт-петербургского государственного университета / Т. П. Глухова // Известия Алтайского государственного университета. – 2013. – № 2/1(78). – С. 309 – 311.

5. Глухова, Т. П. Международные образовательные программы в трансформации социальных функций высшего образования / Т. П. Глухова // European Social Science Journal. – 2013. – № 11 – 1(38).

6. Заславская, Т. И. Социетальная трансформация российского общества: деятельностно-структурная концепция / Т. И. Заславская. – М.: Дело, 2002. – 568 с.

7. Максимова, С. Г. Социально-экономические и социально-политические угрозы безопасности в оценках населения приграничных регионов России / С. Г. Максимова // Вестник Алтайского государственного аграрного университета. – 2012. – № 12.

8. Попов, Е. А. Социальная активность населения и общественные гражданские инициативы / Е. А. Попов, С. Г. Максимова // Политика и Общество. – 2012. – № 7.


Review

For citations:


Glukhova T.P. INTERNATIONAL SOCIAL COMMUNICATION IN THE SOCIAL MECHANISM OF HIGHER EDUCATIONTRANSFORMATION. SibScript. 2014;(2-1):127-133. (In Russ.)

Views: 382


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)