Preview

SibScript

Advanced search

COMPETENCE APPROACH IN PROFESSIONAL LINGUISTIC EDUCATION

Abstract

The paper considers organizational and pedagogical problems of foreign language teaching at the present stage of the development of the world. The methodological basis of professional linguistic education, meant to the personal enhancement of the students not majoring in Linguistics, is the competence approach, which makes the new educational model of a specialist with professional competence and carries out the many-level system of foreign language teaching. This system unites the content area of the Russian teaching system and the international and conventional mechanisms of linguistic competencecontrol at each level. The author underlines necessity of the technologic modification of the training course choosing training materials, which match content and target-oriented purposes, and educational resources, which provide effective learning in the cross-cultural context. The special attention is paid to the survey of the textbooks of foreign publishing houses, their advantages and disadvantages, as well as the language social utilities and interactive Internet-services as pedagogic means, which enable to create the situations of real intercultural communication. An important aspect of the competence approach is considered to be the person-oriented paradigm of professional linguistic education, which develops the synergetic potentials of the linguistic personality expressed in the selforganization of productive intercultural communication.

About the Author

E. A. Isaev
Bunin Yelets State University
Russian Federation
Evgeny A. Isaev – Candidate of Pedagogics, Assistant Professor at the Department of Foreign Languages


References

1. Бим, И. Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника / И. Л. Бим. – М.: Русский язык, 1977. – 288 с.

2. Государственная программа «Развитие образования на 2013 – 2020 годы» (утверждена распоряжением Правительства РФ от 22 ноября 2012 г. № 2148-р). – Режим доступа: http://минобрнауки.рф/документы/2474/файл/901/Госпрограмма_Развитие_образования (дата обращения: 5.02.2014).

3. Мазаева, И. А. Компетенции владения иностранным языком (общеевропейский опыт разработки) / И. А. Мазаева // Иностранные языки в школе. – 2014. – № 1.

4. Никитенко, З. Н. Теория и практика обучения иностранным языкам в начальной школе: учебное пособие для студентов педагогических вузов и колледжей / З. Н. Никитенко, Н. Д. Гальскова. – Смоленск, 2007. – 176 с.

5. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, преподавание, оценка. – М.: МгЛУ, 2003. – 256 с.

6. Сысоев, П. В. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий / П. В. Сысоев, М. Н. Евстигнеев. – Ростов н/Д: Феникс; М.: Глосса-Пресс, 2010. – 182 с.

7. Тер-Минасова, С. Г. Язык и межкультурная коммуникация / С. Г. Тер-Минасова. – М., 2004. – 352 с.

8. Федеральный государственный образовательный стандарт Высшего профессионального образования по направлению подготовки 011200 Физика (квалификация (степень) «бакалавр»). – Режим доступа: http://www.businesspravo.ru/Docum/DocumShow_DocumID_164321.html (дата обращения: 12.02.2014).

9. Фельдштейн, Д. И. Проблемы психолого-педагогических наук в пространственно-временной ситуации XXI века: доклад на общем собрании РАО. – Режим доступа: http://www.prosv.ru/info.aspx?ob_no=36681 (дата обращения: 12.02.2014).

10. Cambridge English for Engineering / Mark Ibbotson. – Cambridge, 2008. – 112 p.


Review

For citations:


Isaev E.A. COMPETENCE APPROACH IN PROFESSIONAL LINGUISTIC EDUCATION. SibScript. 2014;(2-1):92-95. (In Russ.)

Views: 399


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)