METHODOLOGY FOR CREATING THE UNIFIED CONCEPTUAL SOCIO-COMMUNICATIVE SPACE
Abstract
The methodological cross-disciplinary research presented here touches on linguistics, philosophy, and communicology, but its main focus lies in the sphere of sociology. The research is based on the idea of the anthropometrics of language. The transition from language-produced knowledge to the cognitive mechanisms means that the cognitive abilities of human beings and the models of knowledge learned by them are reflected in the language they use. Thus, according to this view, language structures become a source of knowledge about basic mental views. We have employed this idea to bring new knowledge to the sphere of social information – in order to apply an understanding of the semantic meaning of concepts and their use in scientific contexts, we identified the sociocommunicative significance of concepts using the author’s methodology. The considered concepts comprise: social possibility, stock, capital, potential, reserve, resource, labour, all of which have a common field based on the communicative character of their contents. In the communicative community researched, fields have an overall sequence. Primacy was found in relation to the concepts of opportunity and social potential. As a result of expert analysis, the concepts correlate as “present – future”, “part – whole”, “joint – individual”. This allows a single basic understanding of both the concepts presented, and the sequence (hierarchy) of their values, in order to describe the characteristics of social processes. The methodologies and research stages are as follows: comparison of categories and concepts; definition of the fields of the concepts; application of the method of expert estimates (correlation of concepts according to the characteristics of the communicative community members); application of the method of mathematical statistics; production of an analysis of the comprehensive characteristics of the concepts; application of the Spearman rank correlation coefficient; application of the methodology of sequencing and hierarchy of concepts in the communicative community; application of the methodology for determining and researching the sociocommunicative significance of concepts; and finally, the application of the methodology for the purpose of creating a unified meaningful socio-communicative space. The unification of the contents of the concepts provides a base for the establishment of open dialog and a unified socio-communicative space. This development is a precondition for social cohesion. The methodology developed and presented here allows convergence towards a unified conceptual socio-communicative space in specific communities and in the society in general.
About the Author
L. I. LevkinaRussian Federation
Liliya I. Levkina – Candidate of Pedagogics, Doctoral Candidate, Associate Professor at the Department of Public Relations and Media Policy, Institute of State Service and Administration
References
1. Алпатов В. М. Об антропоцентричном и системоцентричном подходах к языку // Вопросы языкознания. 1993. № 3. С. 15 – 26.
2. Бурдье П. Формы капитала / пер. с англ. М. С. Добряковой; Бурдье П. Различение: социальная критика суждения (фрагменты книги); пер. с фр. О. И. Кирчик // Западная экономическая социология: хрестоматия современной классики. М.: РОССПЭН, 2004. 680 с.
3. Гутнер Г. Б. Коммуникативное сообщество и субъект коммуникативного действия // Философия науки. М.: ИФ РАН, 2005. № 11. С. 82 – 108.
4. Демьянков В. З. Когнитивная лингвистика как разновидность интерпретирующего подхода // Вопросы языкознания. 1994. № 4. С. 17 – 33.
5. Дискин И. Е. Социальный капитал в глобальной экономике // Общественные науки и современность. 2003. № 5. C. 150 – 159. 6
6. . Жежерова В. П. Когнитивное исследование лексико-семантического поля неуверенности в английском языке: на материале глаголов. Петропавловск-Камчатский, 2006. 227 с.
7. Заславская Т. И., Рывкина Р. В. Социология экономической жизни. Очерки теории. Новосибирск: Наука, 1991. 446 с.
8. Ильин В. В. Власть // Вестник МГУ. (Серия 12: Социально-политические исследования). 1992. № 3. С. 3 – 19.
9. Клищ Н. Н. Повышение результативности деятельности государственных служащих: автореф. дис. … канд. экон. наук. М., 2008.
10. Козлова О. Труд в социальной жизни // Социально-гуманитарные знания. 2003. № 6. С. 95 – 115.
11. Конецкая В. П. Социология коммуникаций. М.: Международный университет бизнеса и управления, 1997. 304 с.
12. «Конституция Российской Федерации» (принята всенародным голосованием 12.12.1993) (с учетом поправок, внесенных Законами РФ о поправках к Конституции РФ от 30.12.2008 № 6-ФКЗ, от 30.12.2008 № 7ФКЗ) // «Собрание законодательства РФ» 26 января 2009. № 4. 445 с.
13. Кутта Ф. Резервы роста производительности труда. М.: Изд. ин. лит., 1962. 250 с.
14. Левкина Л. И. Коммуникативный потенциал – исследование понятийно-терминологического аппарата // Коммуникология. 2013. № 2. Т. 2. С. 51 – 64.
15. Луков В. А. Социальное проектирование. М.: Изд-во Моск. гуманит.-социальн. академии: Флинта, 2003. 240 с.
16. Мельников В. П., Холостова Е. И. История социальной работы в России. М.: Дашков и К, 2004. 344 с.
17. Новая философская энциклопедия: в 4 т. М.: Мысль. Т. 1 / под ред. В. С. Стёпина. 2001. 640 с.
18. Патрушев С. В. Социальный капитал // Институты коллективного договора и коллективного действия в современных политико-экономических системах: опыт сравнительного исследования / под ред. Т. В. Павловой и С. В. Патрушева. М.: ИСПРАН, 2005. 226 с.
19. Подберезкин А. Человеческий капитал. Т. 1: Идеология опережающего развития человеческого потенциала. М.: Европа, 2007. 464 с.
20. Сивуха С. В. Капитал социальный // Социология: энциклопедия / сост. А. А. Грицанов, В. Л. Абушенко, Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В. Терещенко. Мн.: Книжный Дом, 2003. 1312 c.
21. Толковый словарь русского языка / под ред. Д. Н. Ушакова. М.: Гос. ин-т "Сов. энцикл."; ОГИЗ; Гос. изд-во иностр. и нац. слов, 1940. 860 с.
22. Язык и структуры представления знаний: сб. / отв. ред. Ф. М. Березин и Е. С. Кубрякова. М.: РАП, 1992. 163 с.
Review
For citations:
Levkina L.I. METHODOLOGY FOR CREATING THE UNIFIED CONCEPTUAL SOCIO-COMMUNICATIVE SPACE. SibScript. 2015;(4-2):121-128. (In Russ.)