CRITERIA AND LEVELS OF FORMATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN’S MORAL ATTITUDE TO COMMUNITY WORK AS A COMMON HUMAN VALUE
Abstract
The authors define the criteria and levels of formation of junior schoolchildren’s moral attitude to community work as a common human value (socio-need, informative-technological, emotional-behavioral and reflective-regulatory criteria), their indicators are substantiated. The paper presents the content description of the level of formation of this phenomenon: egocentric, groupcentric, and pro-social.
About the Authors
T. M. ChurekovaRussian Federation
Tatiana M. Churekova – Doctor of Pedagogics, Professor at the Inter-University Department of General and Higher School Pedagogy
E. N. Shtogrina
Russian Federation
Ekaterina N. Shtogrina – post-graduate student
References
1. Вагнер И. В. Воспитательный компонент федеральных государственных образовательных стандартов: подходы к развитию и реализации // Социальная педагогика. 2012. № 2. С. 5 – 12.
2. Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2013. 24 с. (Стандарты второго поколения).
3. Примерная основная образовательная программа образовательного учреждения. Начальная школа / сост. Е. С. Савинов. 2-е изд., перераб. М.: Просвещение, 2010. 204 с. (Стандарты второго поколения).
4. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования // М-во образования и науки Рос. Федерации. М.: Просвещение, 2010. 31 с.
5. Философский энциклопедический словарь / ред.-сост. Е. Ф. Губский, Г. В. Кораблева, В. А. Лутченко. М.: ИНФРА-М, 2011. 576 с.
Review
For citations:
Churekova T.M., Shtogrina E.N. CRITERIA AND LEVELS OF FORMATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN’S MORAL ATTITUDE TO COMMUNITY WORK AS A COMMON HUMAN VALUE. SibScript. 2015;(4-2):99-102. (In Russ.)