Preview

SibScript

Advanced search

THE CATEGORY OF “MORAL POSITION” IN THE SYSTEM OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE

Abstract

The authors investigate the phenomenon of “moral position” since the modern society’s aspirations for a harmonious and respectable personality are linked with it. The paper analyzes the representation of “moral position” in various sciences, including Pedagogics. The paper reveals the meaning of “moral position”: its key features and component structure are discussed. The authors associate the understanding of “moral position” with broadcasting experience.

About the Authors

T. M. Churekova
Kemerovo State University
Russian Federation
Tatiana M. Churekova – Doctor of Pedagogics, Professor at the Inter-University Department of General and Higher School Pedagogy


E. V. Shabanova
Kemerovo City Classical Lyceum
Russian Federation
Elena V. Shabanova – post-graduate student at Kuzbass Regional Institute of Advanced Training and Re-Training of Teachers, Deputy Director at Kemerovo City Classical Lyceum


References

1. Антилогова Л. Н. Альтруизм и его роль в профессиональной деятельности социального работника // Социальная работа в Сибири. 2004. С. 35 – 45.

2. Асмолов А. Г. Психология личности. М.: МГУ, 1990. 367 с.

3. Большой толковый словарь русского языка. СПб.: Норинт, 1998, 654 с.

4. Брудный А. А. Воля, эго и очевидность // Вопросы философии. 2011. № 8. С. 67 – 74.

5. Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2013. 24 с.

6. Краткий психологический словарь / сост. Л. А. Карпенко. М.: Политиздат, 1985.431 с.

7. Лубовский Д. В. Понятие внутренней позиции и непрерывность развития на протяжении жизненного пути // Мир психологии. 2012. № 2. С. 128 – 138.

8. Лушникова О. Н. Формирование духовно-нравственной позиции учащихся в процессе обучения. Саратов, 2005. 214 с.

9. Мануйлова Е. А. Духовно-нравственное образование личности в меняющемся мире // Молодежь России в начале XXI века. М.: Российская академия наук, 2014. С. 226 – 231.

10. Падеро Н. В. Формирование нравственных ценностей будущих юристов в системе высшего образования: дис. ... канд. пед. наук. Новокузнецк, 2004. 276 c.

11. Потаповская О. М. О методологических подходах к духовно-нравственному воспитанию детей дошкольного возраста // Педагогика. 2013. № 6. C. 72 – 82.

12. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М.: Изд. АН СССР, 1946. С. 624.

13. Синягин Ю. В., Переверзина О. Ю., Яковлева Ю. А., Полякова А. В. Основные подходы к исследованию жизненных стратегий личности // Акмеология. 2010. № 1. С. 119 – 126.

14. Титова Е. В. Сущность общественно активной позиции личности подростка // Формирование социально активной позиции школьников в условиях взаимодействия социальных и педагогических факторов. М.: Академия педагогических наук СССР, 1984. С. 15 – 20.

15. Чурекова Т. М. Самореализация личности в контексте гуманизации образования // Психологические факторы самореализации личности в различных сферах жизнедеятельности: коллективная монография. Кемерово, 2011. С. 218 – 225.

16. Щуркова Н. Е. Прикладная педагогика воспитания: учебное пособие. СПб., 2005. 336 с.


Review

For citations:


Churekova T.M., Shabanova E.V. THE CATEGORY OF “MORAL POSITION” IN THE SYSTEM OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE. SibScript. 2015;(4-2):95-98. (In Russ.)

Views: 412


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)