Preview

SibScript

Advanced search

THE DEVELOPMENT OF FUTURE ENGINEERS’ PROFESSIONAL AND CREATIVE ABILITIES IN THE CONTEXT OF DUAL APPROACH

Abstract

The paper addresses an urgent problems of modern education – the formation of personality of the future engineer with the professional and creative abilities in the context of the existing gap between education and practice. The purpose of the paper is to identify the main tools and techniques of the process of formation of professional and creative abilities of future engineer in the process of professional education. The author considers the main requirement for innovative engineers to be the developed mechanism for making technical decisions at the invention stage and the ability of finding the necessary information and self-study. The author considers the acmeological approach to the study and implementation of the engineer’s practical improvement through the transformation of the existing professional development level to a higher optimal level. The author suggests a dual approach as a mobile communication method of two systems: education and practice. The results of the study are applied in the University educational process of to improve the quality of professional training of future engineers. The author comes to the conclusion that a new future is possible only in the priority development of human qualities, the quality of public intelligence and the quality of educational systems in society.

About the Author

A. G. Mikhaylova
Sevastopol State University
Russian Federation
Alla G. Mikhaylova – post-graduate student at the Department of General and Applied Psychology and Pedagogy


References

1. Анісімов О. С. Акмеологія та методологія: проблеми психотехніки і мислетехніки, М., 1998. 772 с.

2. Деркач А. А., Зазыкин В. Г. Акмеология. СПб.: Питер, 2003. 256 с.

3. Есенина Е. Ю. О модели профессионального образования с учетом опыта Германии и Финляндии // Профессиональное образование. Столица. 2014. № 11. С. 17 – 20.

4. Климов Е. А. Психолого-педагогические проблемы профессиональной консультации. М.: Знание, 1983. 96 с.

5. Кузнецова Г. В. Адаптация первокурсников к вузовской среде. 2013. Режим доступа: http://www.pandia.ru/text/78/293/13152.php (дата обращения: 01.08.2015).

6. Михайлова А. Г. Акмеология в контексте проблем качества образования: теория зрелости в формировании профессионально-творческих способностей // Культура народов Причерноморья. Симферополь. 2014. № 6. С. 172 – 175.

7. Михайлова А. Г. Устранение разрывов между образованием, наукой и производством: акмеологический аспект // Всероссийский форум технологического лидерства России 6 – 7 ноября 2014 г. «Технодоктрина 14». Режим доступа: http://военный-пенсионер.рф/voennie-novosti-mo-i-mvd-pf/64065-ustranenie-razrivov-mezhduobrazovaniem-naukoj-i-proizvodstvom-akmeologicheskij-aspekt.html

8. Платонов К. К. Личностный подход как принцип психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии. М.: Наука, 1969. 190 с.

9. Пýгач В. Визуальный тест «Ведущее полушарие». 2009. Режим доступа: http://metta.ucoz.com/publ/blog/poleznye_materialy/test_na_opredelenie_dominirujushhego_polusharija_golovnogo_mozga/71-1-0-519 (дата обращения: 20.08.2014).

10. Романова Е. С. Профессиональное становление и развитие с позиций дуального подхода // Cистемная психология и социология. М.: ИПССО МГПУ, 2010. 150 c. Режим доступа: http://systempsychology.ru/journal/n_1_2010/8-romanova-es-professionalnoe-stanovlenie-i-razvitie-s-pozicij-dualnogo-podxoda.htm

11. Фиговский О. Л., Левков К. Л. Проблемы подготовки инженеров для инновационных отраслей // Nano news net. 19.07.2010. Режим доступа: http://www.nanonewsnet.ru/blog/nikst/problemy-podgotovki-inzhenerov-dlyainnovatsionnykh-otraslei

12. Фихте И. Г. Основные черты современной эпохи. СПб., 1906. 219 c.

13. Шувалова М. А. Формирование профессиональных компетенций техников высокотехнологичных отраслей промышленности в условиях дуального обучения // Вестник КГПУ им. В. П. Астафьева. 2015. № 2(32). С. 117 – 120.


Review

For citations:


Mikhaylova A.G. THE DEVELOPMENT OF FUTURE ENGINEERS’ PROFESSIONAL AND CREATIVE ABILITIES IN THE CONTEXT OF DUAL APPROACH. SibScript. 2015;(4-2):65-68. (In Russ.)

Views: 461


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)