Preview

SibScript

Advanced search

FEATURES OF RELIGIOUS COMMUNICATION IN MODERN RUSSIA

Abstract

The formation of the space of religious communications in modern Russia generally repeats the universal tendencies, but has an evident specifics due to the fact the skills of religious life and consequently those of interaction within the religious sphere were lost in our country during the construction of socialism. Today various religious associations show readiness for active participation in public life, the state more and more consistently joins the process of religious communication, representatives of the anti-clerical and atheistic position make themselves known. Religious dialogue can become an effective remedy of overcoming conflict situations in the sphere of the religious relations.

About the Authors

O. F. Gavrilov
Kemerovo State University
Russian Federation
Oleg F. Gavrilov – Candidate of Philosophy, Assistant Professor at the Department of Philosophy


E. O. Gavrilov
Kuzbass Institute of the Federal Penal Service of Russia
Russian Federation
Evgeniy O. Gavrilov – Candidate of Philosophy, Senior Lecturer at the Department of State and Legal Disciplines


References

1. Бергер П. Религия и проблема убедительности // Неприкосновенный запас. 2003. № 6(32)). Режим доступа: http://magazines.russ.ru/nz/2003/6/berger.html (дата обращения: 19.01.2015).

2. Бурдье П. Социальное пространство и «генезис классов» // Социология социального пространства. М.: Институт экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 2007.

3. Бурдье П. Генезис и структура поля религии // Социальное пространство: поля и практики. М.: Институт экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 2005.

4. Декларация об отношении церкви к нехристианским религиям Nostra aetate // Православная Католическая Церковь в Одессе – УГКЦ. Режим доступа: http://www.cerkva.od.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=88 (дата обращения: 19.01.2015).

5. Кантеров И. Я. Новые религиозные движения (религиоведческий анализ). М., 2006. 472 с.

6. Кокс Х. Мирской град: секуляризация и урбанизация в теологическом аспекте. М.: Восточная литература, 1995. 263 с.

7. Лифинцева Т. П. Философия диалога Мартина Бубера. М.: ИФРАН, 1999. 133 с.

8. Орлова В. Pussy Riot – юродивые сегодня? // Православие и Мир. Режим доступа: http://www.pravmir.ru/pussy-riot-yurodivye-segodnya (дата обращения: 19.01.2015).

9. Сыров В. Н. Чем заняться философии в постметафизическую эпоху // Философия как вечная актуализация смысла. Международный день философии ЮНЕСКО в Кузбассе – 2010. Сб. науч. ст. по материалам заочной российской конференции г. Кемерово. Кемерово, 2010.

10. Тернер Б. Религия в постсекулярном обществе // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2012. № 2.

11. Франк С. Л. Философские предпосылки деспотизма // Вопросы философии. 1992. № 3.

12. Худиев С. Л. Великий сциентистский миф // Православие и мир – 29 июня 2010. Режим доступа: http://www.pravmir.ru/velikij-scientistskij-mif/ (дата обращения: 19.01.2015).


Review

For citations:


Gavrilov O.F., Gavrilov E.O. FEATURES OF RELIGIOUS COMMUNICATION IN MODERN RUSSIA. SibScript. 2015;(1-2):198-202. (In Russ.)

Views: 567


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)