THE PEDAGOGICAL MODEL OF FORMATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ SAFE AND HEALTHY LIFESTYLE
Abstract
The paper presents the developed pedagogical model of formation of secondary school students’ safe and healthy lifestyle at the present stage of the development of society. The model involves the pedagogical conditions for crosscurricular integration (Life Safety, Physical Education, Natural Science and Humanities), implemented in the area of curricular and extracurricular activities with regard to the nature of the environmental factors, age and typological characteristics of students. The purpose of the proposed model is to create a sustainable motivation to preserve and strengthen social and psychological health, interpersonal relationships, free from mental and physical pressure and violence through increased cognitive activity and functions aimed at improving the adaptive capacity of the organism under different conditions of life.
About the Author
A. S. ShinkarenkoRussian Federation
Andrey S. Shinkarenko – post-graduate student at the Inter-University Department of General and High School Pedagogy
References
1. Абаскалова Н. П. Теоретико-практические аспекты здоровьеориентированных педагогических технологий, обеспечивающих формирование ключевой компетенции «быть здоровым» // Вестник педагогических инноваций. 2008. № 2(14). С. 62 – 73.
2. Амосов Н. М. Раздумья о здоровье. 2-е изд. 1979. 192 с.
3. Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы): метод. пособие. М., 2005.
4. Байденко В. И. Концептуальная модель государственных образовательных стандартов в компетентностном формате (дискуссионный вариант): материалы ко второму заседанию методологического семинара: монография. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.
5. Гурьев А. И. Статус межпредметных связей в системе современного образования // Наука и школа. 2002. № 2. С. 41 – 45.
6. Дмитриев С. Д. Межпредметные связи в учебном процессе. Киров – Йошкар-Ола: Кировский гос. пединститут, 2004. С. 80.
7. Загвязинский В. И. Социальные функции образования и его стратегические ориентиры в период модернизации // Образование и наука. 2011. № 7. С. 14 – 22.
8. Зарецкая Е. Н. Риторика: теория и практика речевой коммуникации. М.: Дело, 2002. С. 480.
9. Здоровьесберегающая деятельность в системе образования: теория и практика: учебное пособие / под научной ред. Э. М. Казина; ред. коллегия: Н. Э. Касаткина, Е. Л. Руднева, О. Г. Красношлыкова и др. Кемерово: Изд-во КРИПКиПРО, 2009. 347 с.
10. Здоровьесберегающая инфраструктура в системе образования: учебное пособие / Э. М. Казин, Н. П. Абаскалова, Р. И. Айзман и др.; отв. ред.: Э. М. Казин, Н. Э. Касаткина. М.: Омега-Л, 2014. 575 с.
11. Казин Э. М., Зубанов В. П., Коваленко Н. В., Сапего А. В. Формирование здорового образа жизни посредством развития физической культуры личности // Здоровьесберегающее образование. 2010. № 5. С. 57 – 61.
Review
For citations:
Shinkarenko A.S. THE PEDAGOGICAL MODEL OF FORMATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ SAFE AND HEALTHY LIFESTYLE. SibScript. 2015;(1-2):132-137. (In Russ.)