Preview

SibScript

Advanced search

THEMATIC AREA OF YOUTH DISCOURSE AS COLLECTIVE LINGUISTIC IDENTITY EXPLICATION

Abstract

The article analyzes thematic area of youth discourse in printed edition. Modern "outbreak" of interest in a native speaker determines the relevance of the type of collective linguistic identity study (socio-cultural group) being the basic category for the nature of discourse. In discourse analyzing the set of texts produced by a linguistic identity is supposed to be the demonstration form of this identity considering their social, psychological and cultural factors. On the basis of the thesis that communicative situations focus on topics that are important for an individual or a social group, texts of youth discourse are considered to be explicated value priorities of youth discourse participants, i.e. collective linguistic identity. The subject of youth discourse is a person in their puberty with their complex of natural feelings and thoughts, paradoxical ideas about the world model, who reveals a penchant for mysteries in comprehension of the essence of being and tends to verbal rites and complex semiotics in speech activity. Classified features of the discursive portrait of a collective linguistic identity are age and socio-cultural features of participants of communication; the purpose and methods of communication; functions of communication; basic values which are identified in topical texts and basic ideas; selected language means which are determined by the speaker’s outlook.

About the Author

M. G. Chabanenko
Kemerovo State University
Russian Federation
Marina G. Chabanenko – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of Russian Language


References

1. Бялэк Э. Язык молодёжной тусовки: вкусы и тенденции // Мода в языке и коммуникации: сб. статей. М., 2014. С. 236 – 257.

2. Иванцова Е. В. Исследование типологических черт диалектной языковой личности // Языковая личность: моделирование, типология, портретирование (сибирская лингвоперсонология): коллективная монография / под ред. Н. Д. Голева, Н. Н. Шпильной. М.: ЛЕНАНД, 2014. С. 308 – 347.

3. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с.

4. Комисарова Л. М. Аспектуальная типология и диагностика языковой личности // Лингвоперсонология: Типы языковых личностей и личностно-ориентированное обучение. Барнаул; Кемерово, 2006. С. 88 – 101.

5. Лебедева Н. Б. К построению жанровой типологии (на материале естественной письменной речи) // Естественная письменная русская речь: исследовательский и образовательный аспекты. Барнаул: АлтГУ, 2003. Ч. II. Теория и практика современной письменной речи: материалы конференции. С. 91 – 100.

6. Чабаненко М. Г. Молодёжный дискурс как реализация типовой и индивидуальной языковой личности: автореф. дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2007. 22 с.

7. Чернышова Т. В. Тексты СМИ в зеркале языкового сознания адресата. Барнаул: АлтГУ, 2005. 293 с.

8. Чернышова Т. В. Языковая личность в медиакоммуникации: коллективное и индивидуальное // Языковая личность: моделирование, типология, портретирование (сибирская лингвоперсонология): коллективная монография / под ред. Н. Д. Голева, Н. Н. Шпильной. М.: ЛЕНАНД, 2014. С. 372 – 384.


Review

For citations:


Chabanenko M.G. THEMATIC AREA OF YOUTH DISCOURSE AS COLLECTIVE LINGUISTIC IDENTITY EXPLICATION. SibScript. 2015;(4-4):245-249. (In Russ.)

Views: 507


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)