STEPHEN KING’S IMAGINATIVE UNIVERSE: PROPER NAMES AS A MEANS OF CREATING A TRUE-TO-LIFE REALITY
Abstract
The article approaches the works of the famous American author Stephen King as a complex author’s universe, organized by the author’s philosophy, worldview, concepts and other features typical of this particular writer. One of the specific traits of S. King’s prose is the abundance of proper names, especially the so-called «advertising names» which serve to create a credible fiction reality as a background for a «fantastical assumption». The analysis of «Just after Sunset» (2008) reveals that the most diverse group of advertising names features car brands, which corresponds with the significant role that cars play in American linguaculture in general and in S. King’s oeuvre in particular.
About the Author
N. V. RabkinaRussian Federation
Nadezda V. Rabkina – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of Translation, Interpretation and Linguistics
References
1. Елистратова К. А. Поликодовая языковая личность поэта: лингвосемиотический аспект (на материале поэтических текстов Веры Полозковой) // Научный диалог. 2012. № 12: Филология. С. 137 – 147.
2. Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецедентности: дис. ... д-ра филол. наук. Волгоград, 2004. 360 с. 3. Кэмпбелл Дж. Тысячеликий герой. М.: Рефл-бук: АСТ; Киев: Ваклер, 1997. 383 с.
3. Попов Д. А. Творчество Стивена Кинга как художественное воплощение психоаналитических идей // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 2(45). С. 281 – 283.
4. Рабкина Н. В., Шалимова И. В. Художественный концепт «несвобода» в творчестве Стивена Кинга // Вестник КемГУ. 2012. № 4. С. 112 – 115.
5. Стадульская Н. А. Британские и американские товарные знаки как отражение ценностного отношения к окружающей действительности // Фундаментальные исследования. (Серия: Филологические науки). 2013. № 8. С. 1495 – 1500.
6. Супрун В. И. Ономастическое поле русского языка и его художественно-эстетический потенциал: дис. … д-ра филол. наук. Волгоград, 2000. 76 с.
7. Топоров В. Н. Миф. Ритуал. Образ. Символ. М., 1995. 624 с.
8. Фоменко О. С. Прагматонимы-глобализмы: лингвистический статус и функциональная характеристика: автореф. дис. ... канд. филол. наук. Волгоград, 2007. 209 с.
9. Цивьян Т. В. Семиотические путешествия. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2001. 248 с.
10. Шалимова И. В., Годунова К. Е. Концепты «imprisonment» (заключение) и «madness» (безумие) в творчестве Стивена Кинга // Вестник КемГУ. 2013. № 4(56). С. 153 – 157.
11. Шведова Н. Л. Функционирование прагматонимов в произведениях массовой литературы // Известия ВГПУ. 2011. № 7(61). С. 52 – 62.
12. Шведова Н. Л. Прагматонимы в произведениях художественной литературы: рекламная и стилистическая функции // Известия ВГПУ. 2011. № 10(64). С. 67 – 71.
13. Shen Y. Cognitive constraints of verbal creativity. The Use of figurative language in poetic discourse // Cognitive Stylistics. Language and Cognition in Text Analysis. Lancaster, 2002. P. 211 – 229.
14. Tsur R. Aspects of Cognitive Poetics // Cognitive Stylistics. Language and Cognition in Text Analysis. Lancaster, 2002. P. 280 – 317.
Review
For citations:
Rabkina N.V. STEPHEN KING’S IMAGINATIVE UNIVERSE: PROPER NAMES AS A MEANS OF CREATING A TRUE-TO-LIFE REALITY. SibScript. 2015;(4-4):204-208. (In Russ.)