Preview

SibScript

Advanced search

TWO FORMS OF SPEECH ACTIVITY: CONNECTION BETWEEN NOMINATION AND COMMUNICATION

Abstract

The article is dedicated to the subject of study of integrative linguistics, including its formulas that reflect the boundary between nominative and communicative acts as two forms of speech activity (SA). A differential approach to SA is offered which adds psycholinguistic analysis to the linguistic one. Functional differentiation between nominative activity and communicative activity is based on the presence of internal (mental) and external (linguistic) dimensions. Two functional correlations are discovered within nominations and communication: informative and communicative, discovering and nominative. Functional differences of the two SA forms are complemented by the dissimilarity of their products. Nominative units are different from communicative units in their composition, linguistic means used to form them, and construction models, the contents of the originating mental processes. The examination of nominative and communicative acts provides support for developing two formulas of the integrative linguistics subject: 1) “language system + communicative activity”; 2) “language system + nominative activity + nominative units”.

About the Author

L. K. Zhanalina
Abai Kazakh National Pedagogical University
Kazakhstan
Lazzat K. Zhanalina – Doctor of Philology, Professor of the Institute of Philology


References

1. Аврорин В. А. Проблемы изучения функциональной стороны языка. Л., 1975.

2. Адмони В. Г. Грамматический строй как система построения и общая теория грамматики. Л., 1988.

3. Березин Ф. М, Головин Б. Н. Общее языкознание: учебное пособие. М.: Просвещение, 1979.

4. Болдырев Н. Н. Концептуальное взаимодействие как основа речевого общения // Русский язык и литература в пространстве мировой культуры: материалы XIII Конгресса МАПРЯЛ (г. Гренада, Испания, 13 – 20 сентября 2015 г.) / ред кол.: Л. А.Вербицкая, К. А. Рогова, Т. И. Попова [и др.]: в 15 т. Т. 6. Направление

5. «Язык, сознание, культура». СПб.: МАПРЯЛ, 2015. С. 67 – 71. 5. Выготский Л. С. Мышление и язык. М., 1934.

6. Голев Н. Д. Ментально-психологические аспекты типологии языковой личности (к проблеме взаимоотношения языкового и персонного пространства) // Языковая личность: моделирование, типология, портретирование. Сибирская лингвоперсонология: коллективная монография. Ч. 1 / под ред. Н. Д. Голева и Н. Н. Шпильной. М.: ЛЕНАРД, 2014. С. 10 – 32.

7. Жаналина Л. К. Номинация и словообразовательные отношения. Алматы, 1993.

8. Жаналина Л. К. Номинация как форма речевой деятельности: дис. … д-ра филол. наук. Алматы, 1994.

9. Жаналина Л. К. Интегративное словообразование. Алматы: Улағат, 2011. 10. Звегинцев В. А. Семасиология. М., 1957.

10. Исабеков С. Е. Проблема дополнительности в номинативной системе языка. Алма-Ата, 1992.

11. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М., 1987.

12. Касевич В. Б. Элементы общей лингвистики. М.: Наука, 1977.

13. Колшанский Г. В. Соотношение субъективных и объективных факторов в языке. М.: Наука, 1975.

14. Колшанский Г. В. Коммуникативная функция и структура языка. М., 1984.

15. Копыленко М. М. Средства выражения количества в русском языке. Алма-Ата, 1993.

16. Кубрякова Е. С. Номинативный аспект речевой деятельности. М.: Наука, 1986.

17. Кубрякова Е. С. Язык и знание: на пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в понимании мира / РАН. Ин-т языкознания. М.: Языки славянской культуры, 2004.

18. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1975.

19. Лосев А. Ф. Философия имени // Лосев А. Ф. Из ранних произведений. М., 1990. С. 48.

20. Михайлов М. А. Речевая номинация и выделимость морфем. Красноярск, 1989.

21. Общее языкознание. Внутренняя структура языка. М.: Наука, 1972.

22. Оленев С. В., Паули Ю. С. Лингвоперсонологическое моделирование словообразовательных единиц в функциональном аспекте // «Языковая личность: моделирование, типология, портретирование. Сибирская лингвоперсонология: коллективная монография. Ч. 1 / под ред. Н. Д. Голева и Н. Н. Шпильной. М.: ЛЕНАРД, 2014. С. 122 – 172.

23. Основы теории речевой деятельности. М.: Наука, 1974.

24. Панфилов В. З. Философские проблемы языкознания: Гносеологические аспекты. М., 1977.

25. Пражский лингвистический кружок. М., 1967.

26. Серебренников Б. А. Роль человеческого фактора в языке: язык и мышление. М.: Наука, 1988.

27. Симонов П. В. Мозг и творчество // Вопросы философии. 1992. № 1.

28. Степанов Ю. С. В мире семиотики // Семиотика. М., 1983.

29. Сулейменова Э. Д. Понятие смысла в современной лингвистике. Алма-Ата, 1989.

30. Харитончик З. А. О семантической корреляции словообразования с морфологией и синтаксисом // Деривация и семантика: слово – предложение – текст. Пермь, 1986.


Review

For citations:


Zhanalina L.K. TWO FORMS OF SPEECH ACTIVITY: CONNECTION BETWEEN NOMINATION AND COMMUNICATION. SibScript. 2015;(4-4):74-80. (In Russ.)

Views: 427


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)