Preview

SibScript

Advanced search

Sociotipičeskij portrait of the female students of the University, taking into account their psycho-physiological characteristics

Abstract

In article the psychophysiological portrait of students of high school depending on a social type is presented. 494 girls of 18 - 20 years - students of naturally-scientific and humanitarian faculties are studied. On the basis of the digital test all surveyed students have been divided into four groups: humanists, researchers, socials and managers. The carried psychophysiological investigation of different groups of social types has shown that managers are characterized by high indicators of memory, attention, intellectual working capacity, mobility of nervous processes, verbal thinking, a resistance to stress, motivation to success, a tendency to domination, but average technical abilities that has as a result provided high level of socially-psychological adaptation. For socials the expressed motivation to success, mobility of the nervous processes, the high verbal thinking is characteristic, at a low resistance to stress, tendency to domination and technical abilities; indicators of memory and efficiency of work were at average level. Researchers possessed a high resistance to stress, semantic memory, attention, and technical abilities, mechanical and figurative memory, mobility of nervous processes and efficiency of work at the average level. At humanists the described indicators were at average and low levels.

About the Authors

Alexey Vladimirovich Lebedev
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


Michael Albertovich Subotjalov
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


Roman Idelevich Aizman
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Айзман, Р. И. Психофизиологические основы профориентации учащихся [Текст] / Р. И. Айзман, Н. И. Айзман, М. А. Суботялов. - Новосибирск, 2009. - 154 с.

2. Айзман, Р. И. Программа комплексной оценки здоровья и развития студентов высших и средних учебных заведений [Текст] / Р. И. Айзман, Н. И. Айзман, А. В. Лебедев, В. Б. Рубанович // ФГУП НТЦ «ИНФОРМРЕГИСТР», регистрационное свидетельство № 13930 от «18» августа 2008 г. (г. Москва).

3. Аугустинавичюте, А. Соционика: Введение [Текст] / А. Аугустинавичюте. - СПб.: Terra Fantastica, 1998. - C. 25 - 32.

4. Бехтерева, Н. П. Нейрофизиологические аспекты психической деятельности человека / Н. П. Бехтерева. - Л.: Медицина, 1971. - 118 с.

5. Будук-оол, Л. К. Состояние сердечно-сосудистой системы при адаптации студентов, проживающих в условиях Южно-Сибирского региона [Текст] / Л. К. Будук-оол, Р. И. Айзман // Гигиена и санитария. - 2010. - № 1. - С. 84 - 87.

6. Букалов, А. В. О распределении соционических типов в различных производственных коллективах [Текст] / А. В. Букалов, О. Б. Карпенко, Г. В. Чикирисова // Соционика. - М. - 2000. - № 1.

7. Букалов, А. В. Потенциал личности и загадки человеческих отношений [Текст] / А. В. Букалов. - М.: Чёрная белка, 2009. - 592 с.

8. Васильев, В. Н. Познай других - найди себя [Текст] / В. Н. Васильев, А. П. Рамазанова, С. А. Богомаз. - Томск, 1996. - 185 с.

9. Великанова, Л. К. Физиолого-гигиенические критерии рациональной организации учебно-воспитательной работы в школе [Текст] / Л. К. Великанова. - Новосибирск: НГПУ, 1993. - 93 с.

10. Гуленко, В. В. Юнг в школе. Соционика - межвозрастной педагогике [Текст] / В. В. Гуленко, В. П. Тыщенко. - Новосибирск: Изд-во Новосиб. гос. ун-та, 1997. - 270 с.

11. Иванов, В. И. Автоматизированные методы психодиагностики: методические рекомендации [Текст] / В. И. Иванов, Н. А. Литвинова, М. Г. Березина; Кемеровский государственный университет. - Кемерово: Кузбассвузиздат, 2002. - 28 с.

12. Карелин, А. Большая энциклопедия психологических тестов [Текст] / А. Карелин. - М.: ЭКСМО, 2008. - 416 с.

13. Мегедь, В. В. Характеры и отношения [Текст] / В. В.Мегедь, А. А. Овчаров. - М.: Армада-пресс, 2002. - 704 с.

14. Филатова, Е. С. Соционика в портретах и примерах [Текст] / Е. С. Филатова. - М.: Черная белка, 2009. - 448 с.

15. Холоднюк, Т. А. Роль индивидуальных психофизиологических показателей школьников в процессе адаптации к условиям предпрофильной подготовки и профильного обучения [Текст] / Т. А. Холоднюк: автореф. дис. …канд. биол. наук. - Кемерово, 2009. - 25 с.

16. <http://www.jankoy.org.ua>


Review

For citations:


Lebedev A.V., Subotjalov M.A., Aizman R.I. Sociotipičeskij portrait of the female students of the University, taking into account their psycho-physiological characteristics. The Bulletin of Kemerovo State University. 2011;(3):154-159. (In Russ.)

Views: 233


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)