Preview

SibScript

Advanced search

THE DIFFERENTIATION BETWEEN LEVELS OF PROFWSSIONALISM AS THE REGULARITY OF PEDAGOGUE'S PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN CONDITIONS OF EDUCATION MODERNIZATION

Abstract

The article describes the differentiation between levels of professionalism as the regularity of pedagogue's personal and professional development. The peculiarities of pedagogue's personal and professional development in conditions of education modernization are marked out. The results of empirical studies, connected with personality and professional activity development measuring on different levels (adaptive, reproductive, productive and desadaptive) are introduced.

About the Author

Elena N. Verzhitskaya
Tomsk State University
Russian Federation


References

1. Деркач, А. А. Психология развития профессионала / А. А. Деркач, В. Г. Зазыкин, А. К. Маркова. - М.: РАГС, 2000. - 125 с.

2. Кузьмина, Н. В. Профессионализм педагогической деятельности / Н. В. Кузьмина, А. А. Реан. - СПб. : Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 1993. - 238 с.

3. Митина, Л. М. Психология развития и здоровья педагога: проблемы и пути решения / Л. М. Митина // Вестник образования России. - 2005. - № 7-8. - С. 48 - 58, 33 - 49.

4. Горбунова, Л. Н. Возможности акмеологического консультирования в повышении квалификации педагогов / Л. Н. Горбунова, Е. С. Манюкова. - Новокузнецк: ИПК, 2004. - 57 с.

5. Рабочая книга практического психолога: технология эффективной профессиональной деятельности (пособие для специалистов, работающих с персоналом) / под ред. А. А. Бодалева, А. А. Деркача, Л. Г. Лаптева. - М.: Издательство Института психотерапии, 2001. - 497 с.

6. Гусинский, Э. Н. Введение в философию образования / Э. Н. Гусинский, Ю. И. Турчанинова. - М.: Логос, 2003. - 248 с.

7. Деркач, А. А. Акмеология: учебное пособие / А. А. Деркач, В. Г. Зазыкин. - СПб.: Питер, 2003. - 256 с.

8. Маркова, А. К. Психология труда учителя / А. К. Маркова. - М.: Просвещение, 1993. - 192 с.

9. Горбунова, Л. Н. Поддержка профессиональных инициатив педагога в процессе повышения квалификации: научно-методическое пособие / Л. Н. Горбунова, И. П. Цвелюх. - М.: АПКиППРО, 2006. - 196 с.

10. Абдалина, Л. В. Психолого-акмеологичес-кая модель развития профессионализма педагога: автореф. дис. … д-ра психол. наук / Л. В. Абдалина - Тамбов, 2008. - 50 с.

11. Гаспарашвили, А. Т. Учитель в эпоху перемен / А. Т. Гаспарашвили и др. - М.: Логос, 2006. - 176 с.


Review

For citations:


Verzhitskaya E.N. THE DIFFERENTIATION BETWEEN LEVELS OF PROFWSSIONALISM AS THE REGULARITY OF PEDAGOGUE'S PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN CONDITIONS OF EDUCATION MODERNIZATION. The Bulletin of Kemerovo State University. 2011;(2):64-68. (In Russ.)

Views: 223


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)