Preview

SibScript

Advanced search

CREATING A NEW MODEL OF TEACHING LINGUISTIC DISCIPLINES AIMED AT FORMING THE COMPETENCE IN THE SPHERE OF UNIVERSAL CULTURAL CONCEPTS

Abstract

In the article new theoretical and practical bases for teaching foreign languages on the basis of studies in the field of
such sciences as intercultural communication and cognitive linguistics are revealed. This approach gives an opportunity
to investigate universal cultural concepts through the interpretation of their similarities and differences in the target and
native languages (English and Russian).

About the Author

Lyudmila Petrovna Khalyapina
KemSU
Russian Federation


References

1. Бухаров, В. М. Концепт в лингвистическом аспекте / В. М. Бухаров // Межкультурная коммуникация: учебное пособие. - Нижний Новгород: Деком, 2001.

2. Грабарова, Э. В. Лингвокультурологические характеристики концепта «смерть» / Э. В. Грабарова // Языковая личность: проблемы коммуникативной деятелньости. - Волгоград: Перемена, 2001. - С. 71 - 78.

3. Гудков, Д. Б. Теория и практика межкультурной коммуникации / Д. Б. Гудков. - М.: Гнозис, 2003. - 287с.

4. Димитрова, Е. В. Трансляция эмотивных смыслов русского концепта «тоска» во французскую лингвокультуру: автореф. дис. … канд. филол. наук / Е. В. Димитрова. - Волгоград, 2001. - 16 с.

5. Елизарова, Г. В. Интерпретация культуры как текстовой сущности / Г. В. Елизарова. - СПб.: Книжный дом, 2008. - 191 с.

6. Красных, В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология / В. В. Красных. - М.: Гнозис, 2002. - 284 с.

7. Маслова, В. А. Лингвокультурология / В. А. Маслова. - М.: Academa, 2001. - 203 с.

8. Степанов, Ю. С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования / Ю. С. Степанов. - М.: Школа «Языки русской культуры», 1997. - 824 с.


Review

For citations:


Khalyapina L.P. CREATING A NEW MODEL OF TEACHING LINGUISTIC DISCIPLINES AIMED AT FORMING THE COMPETENCE IN THE SPHERE OF UNIVERSAL CULTURAL CONCEPTS. The Bulletin of Kemerovo State University. 2012;(4-4):198-201. (In Russ.)

Views: 191


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)