Preview

SibScript

Advanced search

THE MEANING-EVOLVING TEXT SPACE AS A CHARACTERISTIC OF THE PUBLICISTS LINGUO-COGNITIVE STYLE

Abstract

The article is investigates the features of the authors individual linguo-cognitive style in the texts devoted to actual
social and political problems of Russia. The technique of describing the linguo-cognitive style by analysing the key
words and their assosiates and by using the system of parameters, developed to identify the individual differences in the
publicists social and political orientation, is suggested.

About the Author

Olga Aleksandrovna Noskova
KemSU
Russian Federation


References

1. Бурдье, П. О. телевидении и журналистике / П. Бурдье; пер. с. фр. Т. В. Анисимовой и Ю. В. Марковой. - М.: Фонд научных исследований «Прагматика культуры», Институт экспериментальной социологии, 2002. - 160 с.

2. Пэнто, Л. Философская журналистика / Л. Пэнто; пер. с фр. Е. Д. Вознесенской // Sociologos [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://sociologos.net/textes/pinto/pinto1.htm

3. Караулов, Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. - М.: Наука, 1987. - 264 с.

4. Клушина, Н. И. Общие особенности публицистического стиля / Н. И. Клушина // Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://evartist.narod.ru/text12/01.htm.

5. Дридзе, Т. М. Сознание и текст / Т. М. Дридзе // Психология и психоанализ рекламы: личностно- ориентированный подход / ред. Д. Я. Райгородский. - Самара: Бахрах-М, 2001.

6. Синепупова, О. С. Оценочная "картина мира" в публицистическом тексте: на материале печатных СМИ: дис. … канд. филол. наук / О. С. Синепупова. - М.: МГУ, 2006. - 176 с.

7. Солганик, Г. Я. О структуре и важнейших параметрах публицистической речи (языка СМИ) / Г. Я. Солганик // Язык современной публицистики: сб. ст. - М.: Флинта, 2008. - 231 с.

8. Голев, Н. Д. Лингвоперсонологическая вариативность языка / Н. Д. Голев // Изв. Алтайского государст- венного университета. - 2004. - № 4 (34). - Режим доступа: http://tbs.asu.ru/news/2004/4/phll/01.ru.html


Review

For citations:


Noskova O.A. THE MEANING-EVOLVING TEXT SPACE AS A CHARACTERISTIC OF THE PUBLICISTS LINGUO-COGNITIVE STYLE. The Bulletin of Kemerovo State University. 2012;(4-4):79-83. (In Russ.)

Views: 210


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)