SYNESTHESIA IN A. P. CHEKHOVS CHERRY ORCHARD
https://doi.org/10.21603/2078-8975-2012--4-3-51-54
Abstract
differentiates the concepts of «synesthetic» atmosphere and «synesthetic» experience. The orientation at the emotional
and sensual background, created by the stratification of images containing different levels of perception and knowledge
of reality, is essential.
About the Authors
Elmira Maratovna AfanasievaRussian Federation
Maksim Evgenievich Poselenov
Russian Federation
References
1. Анненский, И. Ф. Драма настроения / И. Ф. Анненский // Анненский И. Ф. Книга отражений. - М., 1979.
2. Аристотель. Сочинения: в 4 т. / Аристотель. - М., 1976. - Т. 1.
3. Бардовская, А. И. Различные подходы к исследованию синестезии / А. И. Бардовская // Психолингвистические исследования: слово и текст. - Тверь, 2002.
4. Ванечкина, И. Л. Поэма огня: концепция светомузыкального синтеза А. Н. Скрябина / И. Л. Ванечкина, Б. М. Галеев. - Казань, 1981. - 168 с.
5. Воронин, С. В. Синестезия и звукосимволизм / С. В. Воронин // Психолингвистические проблемы семантики. - М., 1983.
6. Галеев, Б. М. Искусство космического века: избранные статьи / Б. М. Галеев. - Казань, 2002.
7. Галеев, Б. М. О синестезии у Максима Горького / Б. М. Галеев // Ученые записки Казанского университета. - Казань, 1988. - Т. 135.
8. Головчинер, В. Е. Драма есть действие / В. Е. Головчинер // Лiтература - театр-суспiльство: зборнiк науковых праць: у 2 т. - Херсон, 2007. - Т. 2.
9. Делез, Ж. Складка. Лейбниц и барокко / Ж. Делез. - М., 1997.
10. Деррида, Ж. Письмо японскому другу / Ж. Деррида // Вопросы философии. - 1992. - № 4.
11. Комина, Э. В. Синестезийные опыты в творчестве В. Набокова: автореф. дис. … канд. филол. наук / Э. В. Комина. - М., 2006.
12. Леви, Ш. За пределами чеховской сцены: (сценическое представление пустоты) / Ш. Леви // Чеховиана. - М., 2001.
13. Петренко, В. Ф. Многомерное сознание: психосемантическая парадигма / В. Ф. Петренко. - М., 2010.
14. Рамачандран, В. Звуковые краски и вкусные прикосновения / В. Рамачандран, Э. Хаббард // В мире науки. - 2003. - № 8.
15. Секачева, С. Б. Синестезия как средство поэтики в прозе А. П. Чехова: автореф. дис. … канд. филол. наук / С. Б. Секачева. - Таганрог, 2007.
16. Станиславский, К. С. А. П. Чехов в Художественном театре / К. С. Станиславский // А. П. Чехов в воспоминаниях современников. - М., 1960.
17. Степанов, Ю. С. В трехмерном пространстве языка: семиотические проблемы лингвистики и философии искусства / Ю. С. Степанов. - М., 1985.
18. Фарино, Е. Введение в литературоведение / Е. Фарино. - СПб., 2004.
19. Флоренский, П. А. У водоразделов мысли / П. А. Флоренский. - М., 1990.
20. Фрумкина, Р. М. Психолингвистика / Р. М. Фрумкина. - М., 2003.
21. Чехов, А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 18 т. / А. П. Чехов. - М.: Наука, 1974 - 1982. - Т. 13: Пьесы. 1895 - 1904.
22. Якобсон, Р. Тексты, документы, исследования / Р. Якобсон. - М., 1999.
23. Ямпольский, М. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф / М. Ямпольский. - М., 1995.
Review
For citations:
Afanasieva E.M., Poselenov M.E. SYNESTHESIA IN A. P. CHEKHOVS CHERRY ORCHARD. The Bulletin of Kemerovo State University. 2012;(4-3):51-54. (In Russ.) https://doi.org/10.21603/2078-8975-2012--4-3-51-54