Preview

SibScript

Advanced search

OPTIMIZATION OF SCHOOLCHILDREN’S MOTOR ACTIVITY IN THE SYSTEM OF CONTINUOUS PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF REGIONAL EXPERIENCE

Abstract

The article discusses various ways and means of optimization of schoolchildren’s motor activity in the system of continuous physical education. A considerable experience of effective health-saving approaches implementation in physical education is shown to have been accumulated in Kuzbass educational establishments. Despite the variety of organizational forms and means of motor behaviour optimization, it is necessary to ensure conformity of the level and nature of the motor activity with age, sex, typological and individual characteristics of the developing organism, its functional capabilities and the state of health.

About the Authors

V. V. Kirichenko
Regional specialized swimming sports school of Olympic reserve, Kemerovo
Russian Federation
Vladimir V. Kirichenko – coach-teacher


G. I. Tushina
Kuzbass Regional Institute of Advanced Training and Retraining of Eduacation Workers.
Russian Federation
Galina I. Tushina – Candidate of Pedagogics, Assistant Professor at the Department of Management, Economics and Legal Management in Education


O. L. Tarasova
Kemerovo state University
Russian Federation
Olga L. Tarasova – Candidate of Medicine, Assistant Professor at the Department of Human and Animals Physiology and Valeology


N. V. Kovalenko
Institute of Advanced Training, Novokuznetsk
Russian Federation
Natalia V. Kovalenko – Candidate of Pedagogics, Assistant professor at the Department of Theory and Methodology of General Education


V. P. Zubanov
Kuzbass State Pedagogical Academy
Russian Federation
Vladimir P. Zubanov – Candidate of Biology, Associate Professor, Dean of the Faculty of Physical Culture


E. M. Kazin
Kemerovo state University
Russian Federation
Eduard M. Kazin – Doctor of Biology, Professor, Head of the Department of Human and Animals Physiology and Valeology


References

1. Бальсевич, В. К. Концепция альтернативных форм физического воспитания детей и молодёжи / В. К. Бальсевич // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 1996. – № 1.

2. Бальсевич, В. К. Онтокинезиология человека / В. К. Бальсевич. – М.: Теория и практика физической культуры, 2000. – 275 с.

3. Безруких, М. М. Возрастная физиология (физиология развития ребенка) / М. М. Безруких, В. Д. Сонькин, Д. А. Фарбер. – М.: Академия, 2009. – 416 с.

4. Здоровьесберегающая деятельность в системе образования: теория и практика: учебное пособие / под ред. Э. М. Казина. – Кемерово, 2011. – 355 с.

5. Казин, Э. М. Динамика изменения функционального состояния организма младших школьников в зависимости от режима двигательной активности в ходе учебного процесса / Э. М. Казин, Л. Г. Лушпа, А. И. Фёдоров // Валеология. – 2002. – № 3. – С. 65 – 70.

6. Теоретико-прикладные аспекты здоровья как базовой адаптивной, личностной и социальной ценности. Сообщение 1. Социально-биологическая основа здоровья и адаптивных возможностей индивида / Э. М. Казин, Е. К. Айдаркин, А. И. Федоров [и др.] // Валеология. – 2012. – № 2. – С. 7 – 14.

7. Коваленко, Н. В. Физическая культура в школе в условиях модернизации образования: учебнометодическое пособие / Н. В. Коваленко. – Новокузнецк: ИПК, 2008. – 92 с.

8. Куликов, В. П. Потребность в двигательной активности / В. П. Куликов, В. И. Киселев. – Новосибирск: Наука, 1998. – 144 с.

9. Лубышева, Л. И. Спортивная культура как учебный предмет общеобразовательной школы / Л. И. Лубышева // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2004. – № 4.

10. Лях, В. И. Концепция физического воспитания детей и подростков / В. И. Лях, Г. Б. Мейксон, Л. Б. Кофман // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 1996. – № 1.

11. Матвеев, А. П. Теоретико-методологические основы формирования учебного предмета «Физическая культура» в общеобразовательной школе: дис. ... д-ра пед. наук в форме науч. докл. / А. П. Матвеев. – М., 1997. – 73 с.

12. Могендович, М. Р. Лекции по физиологии моторно-висцеральной регуляции / М. Р. Могендович. – Пермь, 1972. – 35 с.

13. Онтогенез. Адаптация. Здоровье. Образование: учебно-методический комплекс. Книга II. Психологофизиологические и социально-педагогические подходы к формированию здоровьесберегающей среды в основной и средней школе / отв. ред. Э. М. Казин. – Кемерово, 2011. – 695 с.

14. Петухов, С. И. Формирование здоровья и развития младших школьников в системе физического воспитания: теория и практика / С. И. Петухов. – Новокузнецк, 2000. – 107 с.

15. Сидоренко, А. А. Комплексная работа по сохранению и укреплению здоровья воспитанников в школеинтернате: научно-методическое пособие / А. А. Сидоренко, Н. Г. Блинова, Л. Н. Игишева. – Ленинск-Кузнецкий, 2004. – 255 с.

16. Столяров, В. И. Фундаментальные теоретические основы современной системы комплексного физического воспитания / В. И. Столяров // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2013. – № 2.

17. Тушина, Г. И. Педагогические условия формирования здоровьесберегающей среды общеобразовательной школы: дис. … канд. пед. наук / Г. И. Тушина. – Кемерово, 2005. – 263 с.

18. Физическое развитие личности в воспитательно-образовательном процессе школы: учебное пособие по курсу «Общая и возрастная педагогика» / Э. М. Казин [и др.]; отв. ред. Г. Г. Солодова, Э. М. Казин, С. И. Петухов. – Кемерово: Кузбассвузиздат, 2005. – 277 с.


Review

For citations:


Kirichenko V.V., Tushina G.I., Tarasova O.L., Kovalenko N.V., Zubanov V.P., Kazin E.M. OPTIMIZATION OF SCHOOLCHILDREN’S MOTOR ACTIVITY IN THE SYSTEM OF CONTINUOUS PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF REGIONAL EXPERIENCE. SibScript. 2013;(3-1):79-83. (In Russ.)

Views: 453


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)