Preview

SibScript

Advanced search

THE DEVELOPMENT OF AXIOLOGICAL ATTITUDE TO THEMSELVES AND THEIR PEERS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN FROM THE ORPHANAGE AND COMPREHENSIVE SCHOOL

https://doi.org/10.21603/2078-8975-2017-1-137-142

Abstract

The article features current problems of development of the axiological attitude to themselves and their peers in orphanage and comprehensive school pupils of primary school age. The possibilities of the development of the axiological attitude to themselves and their peers among orphans in specially-organized conditions are studied. The article summarizes the results of an experimental study of the dynamics of the valuable relation to themselves and their peers in the implementation of correctional and development program "Live in peace with each other and friends". Valuable relation to themselves and their peers was measured by the test method Rene Gilles and "incomplete sentences", which used a modified processing of the results. The paper draws conclusions about a low level of development of the axiological attitude to peers in orphans, as well as about the effectiveness of the implementation of correctional and development programs in orphanages in terms of the development of value-semantic sphere of the person. The results of experimental studies can be useful to teachers, psychologists, social workers, primary school teachers

About the Authors

O. G. Kholodkova
Altai State Pedagogical University
Russian Federation
55, Molodezhnaja St., Barnaul, Russia, 656031


S. D. Panfilova
Talmensky Secondary School № 3
Russian Federation
17, street of 30 years VLKSM, Talmenka, Altai, Russia, 658033


References

1. Милехин А. В. Актуальные проблемы социализации старшеклассников в образовательном учреждении // Психологическая наука и образование. 2011. № 3. С. 122 – 128.

2. Серый А. В., Яницкий М. . Ценностно-смысловая сфера личности: учебное пособие. Кемерово: Кемеровский государственный университет, 1999. 92 с.

3. Холодкова О. Г. Становление ценностно-смысловой сферы личности младшего школьника: монография. Барнаул: АлтГПУ, 2015. 167 с.

4. Фельдштейн Д. И. Глубинные изменения современного детства и обусловленная ими актуализация психолого-педагогических проблем развития образования // Вестник практической психологии образования. 2011. № 4. С. 3 – 12.

5. Андреева Г. М. Социальная психология. М.: Аспект Пресс, 1997. 375 с.

6. Кондратьев Ю. М. Социальная психология закрытых образовательных учреждений. СПб.: Питер, 2005. 246 с.

7. Смирнова Е. О. Общение дошкольников со взрослыми и сверстниками: учебное пособие. М.: ЭКСМО, 2010. 283 с.

8. Здравомыслов А. Г. Потребности, интересы, ценности. М.: Политиздат, 1986. 222 с.

9. Лубовский Д. В. Применение диагностического комплекса проективного интервью в работе детского психолога-практика. М., 1992.

10. Осницкий А. К. Выявление проблем ребенка и родителей с помощью «фильм-теста» Рене Жиля // Вопросы психологии. 1997. № 1. С. 55 – 62.

11. Холодкова О. Г. Предпосылки и генезис стремления к самосовершенствованию как компонента психологической культуры младших школьников: дис. … канд. психол. наук. Барнаул: Изд-во БГПУ, 2000. 130 с.


Review

For citations:


Kholodkova O.G., Panfilova S.D. THE DEVELOPMENT OF AXIOLOGICAL ATTITUDE TO THEMSELVES AND THEIR PEERS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN FROM THE ORPHANAGE AND COMPREHENSIVE SCHOOL. The Bulletin of Kemerovo State University. 2017;(1):137-142. (In Russ.) https://doi.org/10.21603/2078-8975-2017-1-137-142

Views: 686


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)