CONTENT FEATURES OF TOLERANCE IN STUDENTS
https://doi.org/10.21603/2078-8975-2017-1-124-129
Abstract
The article deals with the problem of tolerance in the aspect of its substantial features in the Russian students. The student's period is a further development of the individual in the direction of expansion of representations about social competence, development of social interaction culture, respect for different social groups. The character of the empirically identified intergroup similarity is determined by the age-specific features of studentship as a youth group, a crucial age of the tasks associated with interpersonal and intergenerational communication, political apathy, lack of interest in the field of ethno-cultural social reality. It is shown that tolerance as respect, acceptance and appreciation of other cultures, ways of expression and manifestation of the human personality of the students is fully formed. It is revealed that in the structure of tolerance of students ethical, cognitive, affective components predominate, the least represented components being conative, need-motivation, active, stylistic, identificational and group ones. It was found out that content of tolerance is characterized by regional specificity as environmental factor.
About the Authors
O. A. KamzinaRussian Federation
1, Academica Pavlova St., Samara, Russia, 443011
M. S. Myshkina
Russian Federation
1, Academica Pavlova St., Samara, Russia, 443011
References
1. Галкин А. А., Красин Ю. А. Культура толерантности перед вызовами глобализации // Социологические исследования. 2003. № 8. С. 64 – 74.
2. Мышкина М. С. Содержательные особенности этностереотипов в условиях предъявления стимулов разных видов // Вестник Самарского государственного университета. 2014. Вып. 1(112). С. 224 – 232.
3. Бардиер Г. Л. Социальная психология толерантности: автореф. дис. … д-ра психол. наук. СПб., 2007. 45 с.
4. Райс Ф., Долджин К. Психология подросткового и юношеского возраста. СПб.: Питер. 2000. 624 с.
5. Кондаков А. М. Формирование установок толерантного сознания // Культура мира и ненасилия в воспитании учащихся: опыт регионов России. М.: Центр развития системы доп. образования детей, 1999. С. 95 – 97.
6. Мышкина М. С. Содержательные особенности мотивационно-смысловой интенции личности современных студентов // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2015. № 8. С. 103 – 112.
7. Мышкина М. С. Структурные особенности мотивационно-смысловой интенции современных студентов // Обучение и развитие: современная теория и практика: материалы XVI Международных чтений памяти Л. С. Выготского, Москва, 16 – 20 ноября 2015 г. М., 2015. С. 361 – 367.
8. Асмолов А. Г. Толерантность: различные парадигмы анализа // Толерантность в общественном сознании России. М.: Смысл, 1998.
9. Камзина О. А. Инновации в образовании как условие формирования профессиональных качеств выпускника психологического факультета // Образование в современном мире: роль вузов в социально-экономическом развитии региона: сборник научных трудов Международной научно-методической конференции, 18 марта 2014. Самара: Самарский университет, 2014. С. 76 – 79.
10. Почебут Л. Г. Кросс-культурная и этническая психология: учебное пособие. СПб.: Питер, 2012. 336 с.
11. Сорокин О. В. Особенности формирования политического сознания современной российской молодежи // Власть. 2007. № 8. С. 48 – 52.
Review
For citations:
Kamzina O.A., Myshkina M.S. CONTENT FEATURES OF TOLERANCE IN STUDENTS. The Bulletin of Kemerovo State University. 2017;(1):124-129. (In Russ.) https://doi.org/10.21603/2078-8975-2017-1-124-129