Preview

SibScript

Advanced search

SELF-IDENTIFICATION UTTERANCES EXPRESSING EVALUATION IN DE DICTO AND DE RE FORMS

Abstract

The article is devoted to the axiological analysis of self-identification utterances capable of expressing evaluation in two modality forms: de dicto and de re. The author aims at revealing significant characteristics of the self-identification utterances used to express evaluation in de dicto and de re forms by American and British politicians in parliamentary discourse. The semantico-syntactical structure of the utterances in question is described in the article; verbalization mechanisms of evaluative meanings peculiar to these utterances are considered. It is stressed that each of the two evaluation forms studied correlates in a way with certain identity aspects and identity character. Special attention is paid to the fact that the representatives of American and British linguistic cultures show preference for different language means while expressing evaluation in similar conditions of communication.

About the Author

E. N. Katanova
Voronezh Branch Moscow State University of Railway Engineering
Russian Federation
Elena N. Katanova – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of Foreign Languages


References

1. Баранов А. Н., Казакевич Е. Г. Парламентские дебаты: традиции и новации. М.: Знание, 1991. 63 с.

2. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М.: КомКнига, 2006. 280 с.

3. Гришаева Л. И. Особенности использования языка и культурная идентичность коммуникантов. Воронеж: ВГУ, 2007. 262 с.

4. Катанова Е. Н. Аппозитивная конструкция как средство выражения самоидентифицирующего суждения // Вестник Воронежского государственного университета. (Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация). 2007. № 2. Ч. 1. С. 68 – 75.

5. Катанова Е. Н. Функциональный анализ самоидентифицирующих высказываний (на материале американских и британских парламентских дебатов): дис. … канд. филол. наук. Воронеж, 2009. 224 с.

6. Кубрякова Е. С. Язык и знание: на пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. М.: Языки славян. культуры, 2004. 555 с.

7. Кузнецова Л. Н. Модус в аргументативном дискурсе парламентских дебатов: автореф. дис. … канд. филол. наук. Саранск, 2004. 17 с.

8. Лингвистические аспекты исследования идентичности личности в изменяющемся мире: коллективная монография / под ред. Е. Н. Азначеевой. Челябинск: Энциклопедия, 2012. 232 с.

9. Почепцов Г. Г. Конструктивный анализ структуры предложения. Киев: Вища школа, 1971. 191 с.

10. Brinkmann H. Die deutsche Sprache. Gestalt und Leistung. Dusseldorf: Padagogischer Verlag Schwann, 1971. 937 s.

11. Making America. The Society and Culture of the United States. Washington, DC.: U.S. Information Agency, 1988. 393 p.

12. Mendoza-Denton N. Language and identity // The handbook of language variation and change. Malden, MA; Oxford, UK: Blackwell, 2002. 807 p.


Review

For citations:


Katanova E.N. SELF-IDENTIFICATION UTTERANCES EXPRESSING EVALUATION IN DE DICTO AND DE RE FORMS. SibScript. 2015;(3-1):159-163. (In Russ.)

Views: 359


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)