Preview

SibScript

Advanced search

THE FEATURES OF HIGHER MENTAL FUNCTIONS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN LIVING IN THE COUNTRY, IN THE TOWN AND IN THE CITY

Abstract

The subject of the study is the state of higher mental functions (HMF) in children depending on the place of residence. The total neuropsychological study has been conducted among 60 second-class pupils living in the country, 60 children of the same age living in the town and 58 city school children. The study is based on Vygotsky’s concept of the cultural-historical psychology and Luria’s theory of the systemic dynamic localization of higher mental functions in the brain cortex. The results indicate that the type of settlement influences the formation of HMF. The main differences in their characteristics are found among the children living in the country and in the city. The primary school children living in the town are similar to the city coevals in verbal functions and arbitrary activity regulation, in other respects they are closer to the rural ones, coming short of the level of visual-spatial functions formation.

About the Authors

T. A. Fotekova
N. F. Katanov Khakass State University, Abakan
Russian Federation

Tatiana A. Fotekova – Doctor of Psychology, Associate Professor, Head of the Department of Psychology



N. V. Zaharenko

Russian Federation
Natalia V. Zaharenko – psychologist


References

1. Ахутина Т. В., Полонская Н. Н., Пылаева Н. М., Максименко М. Ю. Методики нейропсихологического исследования детей // Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / под ред. Т. В. Ахутиной, О. Б. Иншаковой. М.: Секачев, 2012. С. 11 – 33.

2. Ахутина Т. В., Матвеева Е. Ю., Романова А. А. Применение луриевского принципа синдромного анализа в обработке данных нейропсихологического обследования детей с отклонениями в развитии // Вестник Московского университета. (Серия 14: Психология). 2012. № 2. С. 89.

3. Выготский, Л. С. Проблема развития и распада высших психических функций // Психология развития человека. М.: Смысл, Эксмо, 2004. С. 548 – 563.

4. Колмакова Н. В. (Захаренко Н. В.). Особенности высших психических функций у сельских младших школьников // Вестник БГУ. 2013. № 5. С. 20 – 24.

5. Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга. 3-е изд. М.: Академический проект, 2000.

6. Платонова М. С. Влияние образования матери на развитие высших психических функций у детей дошкольного возраста // Бюллетень Восточно-Сибирского научного центра Сибирского отделения Российской академии медицинских наук. 2014. № 4. С. 37 – 39.

7. Поляков В. М. Нейропсихология в скрининговых исследованиях детских популяций // Доклады второй Международной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения А. Р. Лурия / под ред. Т. В. Ахутиной, Ж. М. Глозман. М.: Смысл, 2003. С. 198 – 206.

8. Фаликман М. В., Коул М. «Культурная революция» в когнитивной науке: от нейронной пластичности до генетических механизмов приобретения культурного опыта // Культурно-историческая психология. 2015. Т. 11. № 1. С. 5.

9. Фотекова Т. А. Влияние социокультурных факторов на развитие высших психических функций // Сибирский педагогический журнал. 2011. № 11. С. 254 – 264.

10. Noble K. G., McCandliss B. D., Farah M. J. Socioeconomic gradients predict individual differences in neurocognitive abilities // Developmental Science 10:4. 2007. С. 47.


Review

For citations:


Fotekova T.A., Zaharenko N.V. THE FEATURES OF HIGHER MENTAL FUNCTIONS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN LIVING IN THE COUNTRY, IN THE TOWN AND IN THE CITY. SibScript. 2015;(3-1):130-133. (In Russ.)

Views: 448


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)