GAME RELIGIOUSNESS AS REPRESENTANT OF CURRENT TRENDS OF SOCIAL DEVELOPMENT
Abstract
The paper shows that game religiousness as reaction to the currentsocial transformations leads not simply to adaptation of individuals to new conditions, but also producing original forms of sociality. The main result of this reaction is creation or reconstruction of the sense as conditions of non-disintegration of sociality, as means of prevention of its dispersion. The birth of social and religious projects of game religiousness is nothing but aspiration of individuals given a religious shape to find the strong ontologic bases of their own existence, clear coordinates of the behavior by designing of these bases. In modern conditions game religiousness gives opportunity of rather free combination of meanings and by that reveals its specific instrumental character, which allows it to act as means of social designing. At the same time, in practice of game religiousness the religious contents itself gains secondary character, and quasireligious communities become result of realization of projective activity. Manifestations of game religiousness carry out a role of constructive force, but at the same time act as means of revision and even destruction of many settled meanings and forms carried in traditional religions act. However, the latter as well contain elements of game religiousness, using them as means of social adaptation to new historical conditions and legitimation of some secular social practices.
About the Author
E. O. GavrilovRussian Federation
Evgeniy O. Gavrilov – Candidate of Philosophy, Senior Lecturer at the Department of State and Legal Disciplines
References
1. Белоглазова Л. А. Игра как феномен бытия: автореф. дис. … канд. филос. наук. Воронеж. 2007. 18 с.
2. Бурдье П. Разложение религиозного // Центр гуманитарных технологий: информационно-аналитический портал. 12.07.2009. Режим доступа: //gtmarket.ru/laboratory/publicdoc/2009/2611 (дата обращения: 12.10.2014).
3. Витгенштейн Л. Заметки о «Золотой ветви» Дж. Фрэзера // Историко-философский ежегодник. М.: Наука, 1989. С. 251 – 264.
4. «Вовремя и к месту сказанная шутка способна внести лепту в борьбу с грехом». Святейший Патриарх Московский и всея Руси Алексий II дал интервью газете «Известия» («Известия» № 55/27339 от 30 марта 2007 г.) // Русская православная церковь (Архив официального сайта Московского Патриархата 1997 – 2009). Режим доступа: //mospat.ru/archive/35678.htm (дата обращения: 26.01.2015).
5. Голобородова Т. Н. Феномен игры в культуре постмодернизма: проблемы философского анализа: автореф. дис. … канд. филос. наук. Барнаул. 2000. 21 с.
6. Красиков В. И. Экстрим: междисциплинарное философское исследование причин, форм и паттернов экстремистского сознания. М.: Водолей Publishers, 2006. 496 c.
7. Мотовникова Е. Н. Социальность и язык: к методологическим стратегиям реинтеграции // Вопросы философии. 2012. № 8. С. 32 – 41.
8. О Копимизме // Блог Копимизма. Режим доступа: //kopimism.pp.ua/index.php/o-kopimizme (дата обращения: 13.05.14).
9. Пастухова Е. Иисус Христос – первый Twitter-блоггер мира // Позитайм.ru. Режим доступа: //positime.ru/iisus-xristos-pervyj-twitter-blogger-mira/21890 (дата обращения: 26.09.2013).
10. Савицкая Ю. Ни джедая, ни бокониста // Lenta.ru: комментарии. Режим доступа: //lenta.ru/articles/2009/04/18/jedy/_Printed.htm (дата обращения: 12.10.2014).
11. Святые макароны // Lenta.ru. Режим доступа: //lenta.ru/articles/2011/08/18/niko/ (дата обращения: 13.05.14).
12. Фаликов Б. Властелины «копий». Партия интернета основала новую религию // ЦентрАзия 23.01.12. Режим доступа: //www.centrasia.ru/newsA.php?st=1327324920 (дата обращения: 13.05.14).
13. Хейзинга Й. Homo Ludens; статьи по истории культуры. М.: Прогресс-Традиция, 1997. 416 с.
14. Церковь Летающего макаронного монстра зарегистрировалась в России // Lenta.ru. Режим доступа: //lenta.ru/news/2013/07/16/pasta/ (дата обращения: 13.05.14).
Review
For citations:
Gavrilov E.O. GAME RELIGIOUSNESS AS REPRESENTANT OF CURRENT TRENDS OF SOCIAL DEVELOPMENT. SibScript. 2015;(2-4):193-198. (In Russ.)