THE DECONSTRUCTION OF SOVIET HISTORY IN SASHA SOKOLOV’S NOVEL «PALISANDRE» («ASTROPHOBIA»)
Abstract
The paper discusses the postmodern technique of deconstruction in the poetics of the novel «Palisandre» (1985) by the Russian writer of the third wave of literary emigration Sasha Sokolov. The deconstruction of Soviet history and its myths about social progress refers to the author’'s philosophy of history, understood as an endless and meaningless repetition of the same events, historical theatre, gridlock and chaos. Sokolov de-automatizes the value of the time-history as the progressive movement and as a harmonious development of the civilization.
About the Author
I. V. AsheulovaRussian Federation
Irina V. Ashcheulova – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of Journalism and Russian Literature of the 20th century
References
1. Буддийская мифология // Мифы народов мира. Т. 1. М.: Советкая Энциклопедия, 1991. С. 190 – 191.
2. Иванов А. В. История русской литературы в интерпретации Саши Соколова // Взаимодействие литератур в мировом литературном процессе. Гродно, 1996.
3. Маркова Т. Н. Авторские жанровые номинации в современной прозе как показатель кризиса жанрового сознания // Вопросы литературы. 2011. № 1.
4. Матич О. «Палисандрия»: диссидентский миф и его развенчание // Синтаксис. 1985. № 15.
5. Немзер А. Несбывшееся // Новый мир. 1993. № 4.
6. Скоропанова И. С. Пессимизм силы // Скоропанова И. С. Русская постмодернистская литература: новая философия, новый язык. СПб.: Невский Простор, 2001.
7. Соколов Саша. Собрание сочинений: в 2-х т. Т. 2. Палисандрия. СПб.: Симпозиум, 1999.
Review
For citations:
Asheulova I.V. THE DECONSTRUCTION OF SOVIET HISTORY IN SASHA SOKOLOV’S NOVEL «PALISANDRE» («ASTROPHOBIA»). SibScript. 2015;(2-4):101-104. (In Russ.)