Preview

SibScript

Advanced search

INTEGRATION OF PHILOSOPHICAL AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AS A FACTOR OF EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC PEDAGOGICS

Abstract

The paper deals with correlation and mutual development of philosophy and pedagogics. The aim of the work is to show integration of philosophical and pedagogical knowledge. Examples of adaptation of some philosophical ideas to the issues of upbringing and education, the emergence and development of the Russian system of spiritual upbringing and scientific education of a person are given in the work.

About the Authors

I. F. Pleteneva
Bunin Yelets State University
Russian Federation
Irina F. Pleteneva – Doctor of Pedagogics, Professor at the Department of Pre-School and Special Education


L. V. Barinova
Bunin Yelets State University; Secondary School № 21, Lipetsk
Russian Federation
Larisa V. Barinova – post-graduate student at the Department of Primary Education, Deputy Director at Secondary School № 21, Lipetsk


References

1. Алексеев Н. Ю. Научная философия как «культурная система» (О Владимире Николаевиче Ивановском и его идеях) // Вопросы философии. 2012. № 11. С. 3 – 10.

2. Белинский В. Г. Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1982. 288 с.

3. Историческая справка. Режим доступа: https://ru.wikipedia.org/wiki/Педагогика.

4. Историческая справка. Режим доступа: https://ru.wikipedia.org/wiki/Философия образования.

5. Кларин В. М., Петров В. М. Идеалы и пути воспитания в творениях русских религиозных философов

6. XIX – XX вв. М., 1966. 124 с.

7. Лавриненко В. Н. Философия: учебник. М.: Юристъ, 1998. 520 с.

8. Модзалевский Л. Н. Очерки истории воспитания и обучения с древнейших до наших времён. Для педагогов и родителей. Т. 1. СПб.: изд. Н. Г. Мартынова, 1892. 433 с.

9. Пивоваров Ю. С. Два века русской мысли. М.: ИНИОН РАН Москва, 2006. 476 с.

10. Северикова Н. М. Константин Леонтьев и византизм // Вопросы философии. 2012. № 6. С. 85 – 94.

11. Солонин Ю. Н. Вопросы философии. Привитие философии (Философские факультеты и философская культура) // Вопросы философии. 2011. № 2. С. 3 – 13.

12. Филонов Г. Н. Герменевтический ресурс рефлексии в современном образовании // Вопросы философии. 2012. № 11. С. 158 – 162.

13. Шабаева М. Ф. История педагогики. М.: Просвещение, 1980. 367 с.


Review

For citations:


Pleteneva I.F., Barinova L.V. INTEGRATION OF PHILOSOPHICAL AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AS A FACTOR OF EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC PEDAGOGICS. SibScript. 2015;(2-4):77-80. (In Russ.)

Views: 446


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)