Preview

SibScript

Advanced search

AN ANALYSIS OF SEASONALITY IN HEALTH TOURISM: THE REGIONAL ASPECT

Abstract

The paper indicates the main megatrends of health tourism development. Definitions of health and spa services are analyzed, the features of the health and spa complex functioning in Altai Kray are considered. The aim is to study the seasonality of providing health and spa services. Seasonal fluctuations in the realization of sanatorium and spa tourism product are marked in terms of statistical analysis of the volume health and spa services sales, taking into account the informal economy. The peak of activity in the sales of health and spa services is  observed in summer, stable seasonal peaks of maximum demand are recorded in July, high season continues in autumn, lower sales volumes are observed in the winter months, ‘dead’ (with the lowest rates in sales) is marked in April. Seasonality has a significant impact on the profitability of health and spa complex institutions, as well as other industries oriented at servicing tourists. To reduce the seasonality pricing policy is adjusted, new types of tourism products are developed, innovative forms of service are introduced.

About the Authors

O. V. Otto
Altai State University
Russian Federation

Olga V. Otto – Candidate of Geography, Assistant Professor at the Department of Natural Management and Environmental Geoscience



A. G. Redkin
Altai State University
Russian Federation

Alexander G. Redkin – Candidate of Geography, Associate Professor, Head of the Department of Recreational Geography, Tourism and Regional Marketing



References

1. Александров В. В., Землюков С. В., Редькин А. Г., Тайлашева М. А. Социально-биологические аспекты оздоровительных технологий в туризме // Курортные ведомости. № 1(82). 2014. С. 2 – 3.

2. Ветитнев А. М., Торгашева А. А. Современные взгляды на лечебно-оздоровительный туризм // Курортные ведомости. № 1(82). 2014. С. 20 – 23.

3. Даудова А. А. Организационно-экономические основы повышения эффективности использования потенциала предприятий индустрии туризма: автореф. дис. … канд. экон. наук. Махачкала, 2009. 28 с.

4. Моисеева В. Ю. Развитие системы управления санаторно-оздоровительными услугами: автореф. дис. … канд. экон. наук. Самара, 2012. Режим доступа: http://geum.ru/ec-aref/razvitie-sistemy-upravleniya-sanatorno-ozdorovitelnymi-uslugami.htm

5. Официальная статистика. Социальная сфера. Территориальный орган Федеральной службы государственной статистики по Алтайскому краю. Режим доступа: http://akstat.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_ts/akstat/ru/statistics/sphere//

6. Приказ Росстата от 23.07.2009 № 147 «Об утверждении Указаний по заполнению в формах федерального статистического наблюдения показателя «Объем платных услуг населению». Режим доступа: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/12069100/

7. Программа социально-экономического развития г. Белокуриха на 2013 – 2017 годы. Режим доступа: http://www.altairegion22.ru/territory/regions/belokurikha

8. Санатории Алтайского края. Режим доступа: http://alttur22.ru/turizm1/reestr_organizacij/sanatornokurortnye_uchrezhdeniya

9. Цехла С. Ю., Окуловский А. С. Признаки сезонности в туризме // Менеджмент предпринимательской деятельности: материалы десятой научно-практической конференции студентов, аспирантов и докторантов. Симферополь: ДИАЙПИ, 2012. С. 122 – 128.

10. Шмарков М. С., Шмаркова Л. И. Анализ сезонных колебаний характеристик деятельности туристских фирм и прогнозирование их развития // Вестник Белорусско-Российского университета. 2012. № 4(37). С. 144 – 151.

11. Экономика здравоохранения: учебн. пособие / под общ. ред. чл.корр. РАМН, проф. А. В. Решетникова. 2-е изд., испр. и доп. М.: ГЕОТАР-МЕД, 2004. 272 с.


Review

For citations:


Otto O.V., Redkin A.G. AN ANALYSIS OF SEASONALITY IN HEALTH TOURISM: THE REGIONAL ASPECT. SibScript. 2015;(2-7):239-243. (In Russ.)

Views: 671


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)