Preview

SibScript

Advanced search

VALUE-SEMANTIC ASPECTS OF SOCIAL WORK WITH THE HIGHER EDUCATION STUDENTS ENCOUNTERING A CRISIS SITUATION

Abstract

The paper discusses the understanding of the crisis in modern psychological studies. The specifics of the crises faced by the modern Russian youth are examined, the contents and features of crisis situations in the period of studying at the University are disclosed. The author describe the technologies of social work to resolve crisis situations of young people and claim the importance of value-semantic paradigm as the basis for the development and implementation of technologies of work with students in a crisis situation. The actual problems of university students are empirically allocated; the paper reveals a model of social work with the students of Kemerovo State University, trapped in a crisis situation, assesses its effectiveness and makes recommendations for its optimization.

About the Authors

Mikhail S. Yanitskiy
Kemerovo State University
Russian Federation
Doctor of Psychology, Full Professor, Dean of the Socio-Psychological Faculty


Elena V. Arshinova
Kemerovo State University
Russian Federation
Assistant Leacturer at the Department of Social Psychology and Psychological and Social Technologies


Mikhail S. Ivanov
Kemerovo State University
Russian Federation
Candidate of Psychology, Associate Professor at the Department of Social Psychology and Psychological and Social Technologies


Sergey A. Pfettser
Department for Education and Science of the Administration of Kemerovo Region
Russian Federation
Candidate of Political Sciences, Deputy Chief of the Department for Education and Science of the Administration of Kemerovo Region


Evgeny V. Kharchenko
Kemerovo Region Center of Youth and Students
Russian Federation
pecialist at the Division for the Employment of Youth, Kemerovo Region Center of Youth and Students


References

1. Голан Н. Вмешательство в кризисную ситуацию // Энциклопедия социальной работы: в 3 т. М.: Центр общечеловеческих ценностей, 1994. Т. 1. С. 110 – 116.

2. Зеленин А. А. Государственная молодежная политика Российской Федерации: концептуальные основы, стратегические приоритеты, эффективность региональных моделей: автореф. дис. … д-ра полит. наук. Нижний Новгород, 2009. 52 с.

3. Кадыров Р. В. Посттравматическое стрессовое расстройство (PTSD): состояние проблемы, психодиагностика и психологическая помощь. СПб.: Речь, 2012. 448 с.

4. Корхонен Т. В. Социальная работа в кризисных ситуациях: учебно-методическое пособие. Барнаул: Аз-бука, 2005. 139 с.

5. Кострикин А. В. Социальная работа с молодежью и повышение социальной активности молодежи // Второй международный психолого-социальный Конгресс: материалы. 14 – 15 мая 2009 г. СПб.: СПбГИПСР, 2010. С. 10 – 13.

6. Магомед-Эминов М. Ш. Феномен экстремальности // Вестник Санкт-Петербургского университета. (Се-рия 12: Психология. Социология. Педагогика). 2010. № 1. С. 28 – 38.

7. Манукян В. Р. Психологическое содержание и факторы возникновения кризиса профессионального раз-вития у студентов вуза // Психологическая наука и образование. 2011. № 4. С. 109 – 117.

8. Савруцкая Е. П. Политические и нравственные установки в ценностном сознании молодежи // Приволжский научный журнал. 2009. № 3. С. 246 – 251.

9. Серый А. В., Полетаева А. В. Ценностно-смысловые ориентации личности как фактор переживания по-следствий психической травмы // Социальная работа в Сибири. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2004. С. 137 – 141.

10. Серый А. В. Психологические механизмы функционирования системы личностных смыслов у студентов вуза в процессе обучения: дис. ... д-ра психол. наук. Кемерово, 2005. 411 с.

11. Серый А. В., Яницкий М. С. Ценностные ориентации личности как фактор обусловливания сложной жизненной ситуации человека // Личность в экстремальных условиях. Вып. 2. Сб. науч. тр.: в 2 ч. Ч. 2. Петропавловск-Камчатский: КамГУ им. Витуса Беринга, 2012. С. 134 – 141.

12. Яницкий М. С. Состояния психической дезадаптации у студентов и пути оптимизации адаптационного процесса в вузе // Вопросы общей и дифференциальной психологии. Кемерово, 1998. С. 58 – 67.

13. Яницкий М. С. Ценностная структура массового сознания современной России // Политико-психологические проблемы исследования массового сознания. М.: Аспект Пресс, 2002. С. 7 – 27.


Review

For citations:


Yanitskiy M.S., Arshinova E.V., Ivanov M.S., Pfettser S.A., Kharchenko E.V. VALUE-SEMANTIC ASPECTS OF SOCIAL WORK WITH THE HIGHER EDUCATION STUDENTS ENCOUNTERING A CRISIS SITUATION. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):145-151. (In Russ.)

Views: 575


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)