Preview

SibScript

Advanced search

TRAINING BACHELORS AT ON THE BASIS OF MATCHING EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL STANDARDS (THE EXAMPLE OF THE EDUCATIONAL STANDARD 072300 “MUSEOLOGY AND PROTECTION OF CULTURAL AND NATURAL HERITAGE”)

Abstract

The authors use the example of the educational standard 072300 "Museology and Protection of Cultural and Natural Heritage", Bachelor’s Degree, to consider the possibility of resolving the contradictions of the disparity between the results of training future Bachelors and the norms substantiating the trends of the development of the profession. The paper analyzes the competences listed in the educational standard "Museology and Protection of Cultural and Natural Heritage" and the knowledge, skills and practical abilities in accordance with the accepted professional standards in the field of Museology. On the basis of these documents, competence, ontological and profile models of competency allowing to train competitive, highly skilled Bachelors-Museologists was developped.

About the Authors

D. D. Rodionovа
Kemerovo State University of Culture and Arts
Russian Federation

Daria D. Rodionovа – Candidate of Philosophy, Assistant Professor at the Department of Museology



E. A. Kagakina
Kemerovo State University of Culture and Arts
Russian Federation

Еlena А. Kagakina – Candidate of Pedagogics, Professor at the Department of Pedagogy and Psychology



References

1. Атлас новых профессий. Режим доступа: http://www.asi.ru/upload/iblock/d69/Atlas.pdf

2. Багинская Т. П., Котова Л. А., Пак Н. И. Сетевые образовательные программы инновационного центра повышения квалификации // Вестник Омского государственного педагогического университета. Вып. 2006. Режим доступа: www.omsk.edu

3. Балакирева Э. В. Профессиологический подход к педагогическому образованию. СПб.: Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, 2008. 255 с.

4. Безруких М. М., Жданько Н. В. О ключевых компетенциях педагога и «границах» педагогического образования // Педагогика. 2014. № 5. С. 3 – 8.

5. Кагакина Е. А. Проектирование процесса компетентностно-ориентированного обучения в вузе на основе онтологической модели // Профессиональное образование в России и за рубежом. Вып. № 3 (15). 2014. С. 31– 36.

6. Мастеница Е. Н. «Новая музеология» в контексте идей экологии культуры // Фундаментальные проблемы культурологи. Т.VІ.культурное наследие: от прошлого к будущему. М., СПб, 2009. С. 365.

7. Министрество труда и социальной защиты РФ. Режим доступа: http://profstandart.rosmintrud.ru/

8. Монахов В. М. Технологические основы конструирования и проектирования учебного процесса: монография. Волгоград: Перспектива, 1995. 152 с.

9. Родионова Д. Д., Кулемзин А. М. О формировании новой парадигмы подготовки музееведов // Вестник КемГУ. 2012. № 2(50). С. 74–78.

10. Родионова Д. Д. Музейная профессия: выбор профиля подготовки // Вестник КемГУКИ. 2011. № 17. С. 15–19.

11. Сундиева А. А. Подготовка музейных специалистов: решаемые и нерешенные проблемы // Мир музея. 2010. № 6. С. 29 – 32.

12. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 072300 «Музеология и охрана объектов культурного и природного наследия» квалификация «бакалавр». Утвержден приказом Министерства образования РФ от 22.12.2009 г. № 810.

13. Фоменко С. Л. Проективное обучение в системе непрерывного образования взрослых // Педагогическое образование в России. 2014. № 2. С. 74 – 77.


Review

For citations:


Rodionovа D.D., Kagakina E.A. TRAINING BACHELORS AT ON THE BASIS OF MATCHING EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL STANDARDS (THE EXAMPLE OF THE EDUCATIONAL STANDARD 072300 “MUSEOLOGY AND PROTECTION OF CULTURAL AND NATURAL HERITAGE”). SibScript. 2015;(2-7):121-125. (In Russ.)

Views: 416


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)