Preview

SibScript

Advanced search

THE PRINCIPLE OF COMPLEMENTARITY IN FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SERVICE AND TOURISM PROFESSIONALS

Abstract

The research focuses on professional competence of Service and Tourism majors graduates and the principles of its formation in higher education. The aim is to identify personal competencies as the basis of professional competence and, on that basis, to identify the promising directions in the development of the departments of higher education institutions in Siberia. The author describes the principle of complementarity, which is applied to the field of higher education. In studying the professional competence of graduates the method of comparative analysis of competencies and their compliance with the requirements of the market of services in the spheres of service and tourism was used. The results revealed the problems of vocational training; to solve them, the author suggests using the principle of complementarity, the essence of which is the connection of the three main core competencies (communicative, cultural and creative) in the educational process. The author proposes some possible forms for the realization of this principle in extracurricular activity: the use of project technologies; engaging students in practical service activity with expansion of the spectrum of the higher education institution’s additional services; expansion of the forms of university departments’ cooperation with the business-association and employers. A basic conclusion consists in the following: the use of that principle will give positive results in forming the professional competence future specialists in the spheres of service and tourism.

About the Author

L. M. Zagorskaya
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation

Lyubov M. Zagorskaya – Candidate of Philosophy, Assistant Professor at the Department of Economy of Service



References

1. Загорская Л. М. Формирование межкультурной компетентности у студентов специальности "Социальнокультурный сервис и туризм" (на примере курса "Интеркультурная адаптация") // Экономика. Сервис. Туризм. Культура (ЭСТК-2007): IX Международная научно-практическая конференция: сборник статей, 24 – 25 мая 2007 г.; Алт. гос. техн. ун-т им. И. И. Ползунова. Барнаул: Изд-во АлтГТУ, 2008. С. 398 – 402.

2. Загорская Л. М. Межкультурная компетентность в студенческой среде и методы ее формирования // Сервисные технологии: теория и практика: сб. науч. тр. / коллектив авторов. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2012. Вып. 4. 192 с.

3. Загорская Л. М. Проектные технологии в подготовке специалистов по сервису и туризму // Сервисные технологии: теория и практика: сборник научных трудов. Новосибирск, 2010. С. 54 – 58.

4. Радионова Н. Ф., Тряпицына А. П. Компетентностный подход в педагогическом образовании // Вестник Омского государственного педагогического университета. Вып. 2. 2006. Режим доступа: http:// www.omsk.edu.

5. Хуторской А. В. Ключевые компетенции: технология конструирования // Народное образование. 2008. № 5. С. 45 – 61.

6. Цой М. Е., Щеколдин В. Ю. Маркетинговые исследования как инструмент опережающей профессиональной подготовки // Служба занятости. 2014. № 3. С. 44 – 47.

7. Цой М. Е., Щеколдин В. Ю. Разработка системы маркетинговых исследований как инструмента проектирования образовательных программ опережающей профессиональной подготовки // Спрос и предложение на рынке труда и рынке образовательных услуг в регионах России: сб. докл. по материалам Х Всерос. науч.-практ. Интернет-конф., Петрозаводск, 30 – 31 окт. 2013 г. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2013. С. 284 – 290.

8. Эльконин Б. Д. Понятие компетентности с позиции развивающего обучения // Современные подходы к компетентностно-ориентированному образованию: материалы семинара / под ред. A. B. Великановой. Самара: Профи, 2008. С. 4 – 8.


Review

For citations:


Zagorskaya L.M. THE PRINCIPLE OF COMPLEMENTARITY IN FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SERVICE AND TOURISM PROFESSIONALS. SibScript. 2015;(2-7):72-77. (In Russ.)

Views: 386


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)