Preview

SibScript

Advanced search

REPRESENTATION OF PUBLIC RELATIONS IN THE ORDINARY CONSCIOUSNESS OF RUSSIAN SPEAKERS

Abstract

The paper deals with the ideas of Russian speakers about Public Relations in the context of ordinary consciousness. Three types of interpreting texts which reflect Public Relations in different aspects are pointed out on the basis of the linguistic experiment materials. The interpreting texts include authors’ reflexives which present explanations of some ideas. The first group of the interpreting texts reflects the necessity of building communication and cooperation through informing. Respondents of the second group stress the tactics of achieving understanding. Respondents of the third group which is divided into two subgroups speak about truth and honesty in Public Relations. The texts of the first subgroup include ideas of the truth implying both positive and negative information. The second subgroup respondents believe the truth to be connected only with positive information.

About the Author

I. Ch. Saramotina
Kemerovo State University
Russian Federation
Liudmila Ch. Saramotina – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of Foreign Languages, Faculty of Romance and Germanic Philology


References

1. Блэк С. Паблик рилейшнз. Что это такое? М.: Новости, 1990. 340 с.

2. Вепрева И. Т. Языковая рефлексия в постсоветскую эпоху. М.: ОЛМА-ПРЕСС, 2005. 377 с.

3. Голев Н. Д. Опыт лексикографического описания «обидных» слов русского языка в прагмалингвистическом аспекте // Обыденное метаязыковое сознание: онтологические и гносеологические аспекты. Ч. 3: коллективная монография / отв. ред. Н. Д. Голев; Кемеровский государственный университет. Кемерово, 2010. С. 331 – 339.

4. Жакупова А. Д. Многоязычный мотивационно-сопоставительный словарь: опыт составления (на материале славянских и тюркских наименований растений и птиц // Обыденное метаязыковое сознание: онтологические и гносеологические аспекты. Ч. IV: коллективная монография / отв. ред. Н. Д. Голев; Кемеровский государственный университет. Кемерово, 2012. С. 204 – 225.

5. Ким Л. Г. Вариативно-интерпретационное функционирование текста: монография. Томск: Изд-во ТГУ, 2009. 312 с.

6. Ростова А. Н. Обыденная семантизация слов // Обыденное метаязыковое сознание: онтологические и гносеологические аспекты. Ч. 1: коллективная монография / отв. ред. Н. Д. Голев. Кемерово; Барнаул: Изд-во Алт. гос. ун-та, 2009. С. 182 – 202.

7. Салье Т. Е., Валиева Ю. М., Воскресенская И. Н. Английский язык для направления «Реклама и связи с общественностью» = English for students of communications. М.: Академия, 2011. 512 с.

8. Шумарин С. И., Шумарина М. Р. Аббревиатуры в обыденном сознании (опыт реконструкции «наивных» метаязыковых представлений) // Обыденное метаязыковое сознание: онтологические и гносеологические аспекты. Ч. IV: коллективная монография / отв. ред. Н. Д. Голев; Кемеровский государственный университет. Кемерово, 2012. С. 151 – 165.


Review

For citations:


Saramotina I.Ch. REPRESENTATION OF PUBLIC RELATIONS IN THE ORDINARY CONSCIOUSNESS OF RUSSIAN SPEAKERS. SibScript. 2015;(2-3):198-201. (In Russ.)

Views: 343


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)