DISCOURSE WORLD AS PROJECTIVE MACROREALITY IN BRITISH ADVERTISING: COGNITIVE-SEMANTIC ANALYSIS
Abstract
Advertising discourse is analyzed from projectivity perspective: with regard to the construction of the global discourse meaning known as “discourse world” as mental macroreality exposed to marketing laws. Discourse world is a kind of mental space. Macroframes are its building blocks. Macroframes serve the basis of lexical categorization of thematically organized linguistic elements and establish the salient semantic characteristics of British advertising. Communicatively relevant thematic groups – foods, health and beauty, drinks, lifestyle, household goods – represent the actual space on the “cognitive map” of the discourse world. The lexemes can be further systematized into three cognitivesemantic fields – “product”, “service”, “product − service”. The functional imperative of advertising communication determines quasi systemic character of the discourse world. Its macrostructre is specified by the pragmatics of advertising and combines the characteristics of hierarchy and net. Communicatively relevant lexical units constituting the macrostructure of discourse world are organized other than traditional lexical system. Macrostructure of advertising discourse world is analyzed with prospect to further studies of discourse worlds in a comparative perspective.
About the Author
S. L. KushnerukRussian Federation
Svetlana L. Kushneruk – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of English Philology
References
1. Айвазова В. В. Когнитивное исследование фрейма-сценария «благодарность» в различных видах англоязычного и немецкоязычного дискурса: автореф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2011.
2. Безнаева О. А. Когнитивно-прагматические особенности представления информации в деловом дискурсе: автореф. дис. … канд. филол. наук. Белгород, 2008.
3. Данюшина Ю. В. Многоуровневый анализ англоязычного сетевого бизнес-дискурса: автореф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2011.
4. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. Благовещенск: БГК им. И. А. Бодуэна де Куртенэ, 2000. 308 с.
5. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003. 280 с.
6. Трегубова Ю. О. Сфера образования в американской и британской лингвокультурах: автореф. дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 2007.
7. Троицкая Т. Б. Средства реализации полемической стратегии в немецкоязычном публицистическом дискурсе: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2008.
8. Трубченинова А. А. Эмотивность и оценочность в немецком газетном спортивном дискурсе: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2006.
9. Van Dijk T. A. Strategies of discourse comprehension. Chap. 6. New York: Academic Press, 1983. P. 189 – 206.
Review
For citations:
Kushneruk S.L. DISCOURSE WORLD AS PROJECTIVE MACROREALITY IN BRITISH ADVERTISING: COGNITIVE-SEMANTIC ANALYSIS. SibScript. 2015;(2-3):170-174. (In Russ.)