Preview

SibScript

Advanced search

STUDY OF THE LANGUAGE ABILITY: PSYCHO-PEDAGOGICAL AND METHODICAL ASPECTS

Abstract

The study of the language ability plays an important role for determining the methodical prerequisites for successful teaching by identifying the key moments in the formation of a linguistic personality. The implementation of the communicative needs of the individual is built through a hierarchically organized construct (the actual language ability), consisting of phonetic, lexical, morphological, syntactic, semantic components.

About the Author

E. A. Khovanskaya
Orel State University
Russian Federation

Elena А. Khovanskaya – Candidate of Pedagogics, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Theory and Methods of Teaching Russian Language and Literature



References

1. Кулагина И. Ю., Колюцкий В. Н. Возрастная психология: развитие человека от рождения до поздней зрелости: учеб. пособие для студ. вузов. М.: Сфера, 2001. 464 с.

2. Леонтьев А. А. Слово в речевой деятельности. Некоторые проблемы общей теории речевой. М.: Наука, 1965. 245 с.

3. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990. 685 с.

4. Обухова Л. Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. М.: Тривола, 1995. 360 с.

5. Пузанкова Е. Н. Методика развития языковой способности учащихся 5 – 7 классов средней школы. Орёл: ОГУ, 1998. 107 с.

6. Пузанкова Е. Н. Формирование языковой способности учащихся при обучении русскому языку: монография. Орел: Картуш, 2004. 347 с.

7. Суворова Е. П. Периоды речевого развития школьников (5 – 9 классы): монография. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2000. 104 с.

8. Хованская Е. А. Развитие речевой способности учащихся 2 – 5 классов общеобразовательной школы на уроках русского языка при изучении имени прилагательного: дис. … канд. пед. наук. Орел, 2008. 278 с.

9. Хомский Н. О. Язык и мышление / пер. с англ. Б. Ю. Городецкого. М.: Изд-во МУ, 1972. 122 с. IV Междунар. конф. 12 – 14 мая 1993; ВГПУ. Волгоград: Перемена, 1993. С. 39 – 42.

10. Шахнарович А. М. Семантический компонент языковой способности // Психолингвистические проблемы семантики. 1983. № 4.


Review

For citations:


Khovanskaya E.A. STUDY OF THE LANGUAGE ABILITY: PSYCHO-PEDAGOGICAL AND METHODICAL ASPECTS. SibScript. 2014;(3-1):184-188. (In Russ.)

Views: 419


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)