Preview

SibScript

Advanced search

RUSSIAN MAINSTREAM CINEMA AND STUDENT-AGE YOUTH

Abstract

The paper discusses the students’ preferences in choosing the products of Russian mainstream cinema as an agent and factor of socialization, representing its heroes and anti-heroes, axiological content and cultural constants in the formation of a special type of personality – the mass person. The author believes that the practice and measures of counteraction to negative consequences of the mainstream cinema influence are important, and that the studentage youth who are undergoing the process of personality formation should be trained to decode the underlying content in the mainstream cinema production. 

About the Author

D. V. Bosov
Belgorod State National Research University
Russian Federation
Dmitry V. Bosov – post-graduate student at the Department of Social Work


References

1. Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма // Избранные произведения. М.: Прогресс, 1990. 808 с.

2. Волкова О. А. Особенности формирования профессиональной идентичности молодежи в регионах // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 301. С. 165 – 166.

3. Гурко Т. А. Трансформация института современной семьи // Социс. 1995. № 10. С. 95 – 99.

4. Гурко Т. А. Брак и родительство в России. М.: Институт социологии РАН, 2008. 325 с.

5. Жабский М. И. Социокультурная драма кинематографа. Аналитическая летопись (1969 – 2005 гг.). М.: Канон, Реабилитация, 2009. 496 с.

6. Информационно-аналитический отчет по итогам социологического исследования «Самоорганизация и атомизация молодежи как противоположные формы социокультурной рефлексии». – Белгород.: КОНСТАНТА, 2008. 87 с.

7. Костина А. В. Массовая культура как феномен постиндустриального общества. М.: Едиториал. УРСС, 2005. 352 с.

8. Костина А. В., Гудима Т. М. Культурная политика современной России: соотношение этнического и национального. М: ЛКИ, 2007. 240 с.

9. Кравченко С. А. Социология: парадигмы через призму социологического воображения. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Экзамен, 2007. 512 с.

10. Куренной В. В. Философия фильма: упражнения в анализе. М.: НЛО, 2009. 232 с.

11. Лубашова Н. И. Из истории социологии кино // Социс. 2011. № 4. С. 146 – 149.

12. Массовая культура / К. З. Акопян, А. В. Захаров, С. Я. Кагарлицкая [и др.]. М.: Альфа-М; ИНФРА-М, 2004. 304 с.

13. Мертон Р. Социальная теория и социальная структура // Социс. 1992. № 3. С. 118 – 124.

14. Основные социально-экономические индикаторы уровня жизни населения // GKS.RU: официальный сайт Федеральной государственной службы статистики. 2009. Режим доступа: http://www.gks.ru/bgd/regl/b08_11/IssWWW.exe/Stg/d01/07-01.htm

15. Почепцов Г. Г. Пропаганда и контрпропаганда. М.: Центр, 2004. 256 с.

16. Сазонова Е. С., Волкова О. А Социальная реклама как инструмент продвижения традиционных семейных ценностей в России // Вестник Волгоградского государственного университета. (Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии). 2014. № 5. С. 43 – 59.

17. Социология молодежи / под ред. д-ра социол. наук, проф., чл.-кор. РАН В. Н. Кузнецова. М.: Гардарики, 2005. 335 с.

18. Хагуров Т. А. Дисфункции процессов социализации и социального контроля в условиях экспансии массовой потребительской культуры: автореф. дис. … д-ра социол. наук. М., 2007. 43 с.


Review

For citations:


Bosov D.V. RUSSIAN MAINSTREAM CINEMA AND STUDENT-AGE YOUTH. SibScript. 2015;(2-2):7-11. (In Russ.)

Views: 433


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)