Preview

SibScript

Advanced search

PROFESSIONAL IDENTITY FORMATION IN TEENAGERS WITH INTELLECTUAL DISABILITY

Abstract

The authors analyze the formation of specifics and structure of professional identity in teenagers with intellectual disability. The paper empirically and theoretically confirmed the relevance of the development of the psychopedagogical programme of professional identity formation. The model of the programme of working with teenagers with intellectual disabilities, promoting self-awareness in future professional activity, is presented.

About the Authors

A. A. Yarysheva
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation
Alisa A. Yarysheva – Candidate of Psychology, Assistant Professor at the Department of Personality Psychology


E. M. Lanina
Kemerovo State University
Russian Federation
Ekaterina M. Lanina – Candidate of Psychology, Assistant Lecturer at the Department of Psychology and PsychoSocial Technologies


References

1. Антонова Н. В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии // Вопросы психологии. 1996. № 1. С. 131 – 143.

2. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М.: Прогресс, 1986. 357 с.

3. Казин Э. М., Айдаркин Е. К., Красношлыкова О. Г., Литвинова Н. А., Блинова Н. Г., Федоров А. И., Яницкий М. С. Психологические и психофизиологические механизмы саморегуляции и дезадаптации личности (сообщение 2) // Валеология. 2012. № 3. С. 81 – 91.

4. Ланина Е. М. Психолого-педагогическая работа по формированию мотивации трудовой деятельности как условие осознанного выбора профессии подростками с нарушением интеллекта // Современные проблемы науки и образования. № 5. 2012. С. 359. Режим доступа: http://www.science-education.ru/105-6940

5. Орестова В. Р., Карабанова О. А. Методы исследования идентичности в концепции статусов идентичности Дж. Марсиа // Психология и школа. 2005. № 1. С. 39 – 90.

6. Пряжников Н. Н. Профессиональное и личностное самоопределение. М.; Воронеж: МОДЭК, 1996. 256 с.

7. Румянцева Т. В. Психологическое консультирование: диагностика отношений в паре. СПб.: Речь, 2006. 176 с.

8. Сирота Н. А., Ялтонский В. М. Теоретические основы копинг-профилактики наркоманий как база для разработки практических превентивных программ // Вопросы психологии. 1996. № 4. С. 59 – 67.

9. Смелзер Н. Социология. М.: Феникс, 1998. 688 с.

10. Специальная педагогика / под ред. Н. М. Назаровой. М.: 2000. 400 с.

11. Шибутани Т. Социальная психология / пер. с англ. Ростов н/Д.: Феникс, 2008. 544 с.

12. Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: монография. М.: МОСУ, 2001. 272 с.

13. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / пер. с англ. М.: Флинта, 2006. 342 с.

14. Ярышева А. А. Взаимосвязь несформированной идентичности и склонности к аддитивному поведению старшеклассников: монография. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2013. 131 с.


Review

For citations:


Yarysheva A.A., Lanina E.M. PROFESSIONAL IDENTITY FORMATION IN TEENAGERS WITH INTELLECTUAL DISABILITY. SibScript. 2015;1(2-1):138-141. (In Russ.)

Views: 451


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)