ETHNIC AND CONFESSIONAL VALUES OF STUDENTS AS A FACTOR OF THEIR SOCIALIZATION
Abstract
The Baikal region is a tolerant multi-ethnic region ofRussiawhere the Russian speaking population (“Siberians”, “Semey”) and the indigenous people – the Buryats and the Evenki – have coexisted peacefully for centuries. One of the important factors in this regard is their respect for the religions of every nation: Russian Orthodoxy, especially in its Old Believer form, Buddhism and shamanism of the Evenki and the Buryats. Ethnoconfessional, spiritual values as the most important factor of socialization of the person require studying and psychological and pedagogical support in the years of training, not only at school in connection with the introduction of the subject “Fundamentals of religious cultures and secular ethics” in the 4th grade, but also in colleges and universities. From this perspective , the course in theology should be taught not only at the Faculty of History , but also at all the faculties of the university.
About the Authors
R. D. SanzhaevaRussian Federation
Rimma D. Sanzhaeva – Doctor of Psychology, Professor at the Department of Age and Pedagogical Psychology
A. R. Monsonova
Russian Federation
Sergey D. Namsaraev – Doctor of Pedagogics, Professor at the Department of Pedagogy
S. D. Namsaraev
Russian Federation
Sergey D. Namsaraev – Doctor of Pedagogics, Professor at the Department of Pedagogy
References
1. Актуальные проблемы психологии Байкальской Азии в условиях трансграничья: коллективная монография / науч. ред. Р. Д. Санжаева. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского гос. ун-та, 2012. 312 с.
2. Базарова Д. Р. Образ мира молодежи Байкальского региона. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского гос. ун-та, 2012. 142 с.
3. Гостев А. А. В человеке должна быть некая иерархия. Духовное должно быть во главе // Откровения людям Нового века. 2013. № 1(февраль). С. 10 – 11.
4. Карнышев А. Д., Винокуров М. А., Трофимова Е. Л. Межэтническое взаимодействие и межкультурная компетентность. Иркутск: Изд-во БГУЭП, 2009. 310 с.
5. Кольцова В. А. Дефицит духовности и нравственности в современном российском обществе // Психологический журнал. 2009. Т. 30. № 4. С. 92 – 95.
6. Монсонова А. Р. Этноконфессиональная принадлежность как фактор развития ценностных ориентаций личности. Улан-Удэ: Изд-во Бурятск. гос. ун-та, 2012. 128 с.
7. Намсараев С. Д. Развитие региональной системы образования. Улан-Удэ: Бэлиг, 2008. 24 с.
8. Санжаева Р. Д., Дагбаева С. Б. Ценностные ориентации современных студентов: этнопсихологический аспект. Чита: Изд-во ЗабГГПУ, 2010.186 с.
9. Серый А. В. Система личностных смыслов: структура, функции, динамика. Кемерово: Кузбасвузиздат, 2004. 272 с.
10. К 70-летию В. И. Слободчикова // Вопросы психологии. 2014. № 4. С. 143 – 150.
11. Яницкий М. С. Ценностное измерение массового сознания. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2012. 237 с
Review
For citations:
Sanzhaeva R.D., Monsonova A.R., Namsaraev S.D. ETHNIC AND CONFESSIONAL VALUES OF STUDENTS AS A FACTOR OF THEIR SOCIALIZATION. SibScript. 2015;(3-3):218-222. (In Russ.)