Preview

SibScript

Advanced search

CHANGE OF THE VALUE SYSTEM OF VIETNAMESE STUDENTS IN RUSSIA: RESULTS OF AN EMPIRICAL STUDY

Abstract

The paper examines the results of the empirical study of the dynamics of Vietnamese students‘ values in the initial period of studying inRussia. The longitudinal method was applied. In the first phase of the study respondents (n = 100) were students of the Training Faculty, with 4 months of living inRussia. In the second phase of the research they were students who had lived inRussiafor 1 year and 4 months. The main instruments of the study were the ―Values‘ orientations‖ questionnaire by M. Rokeach, supplemented by the inclusion of Vietnamese values, and the questionnaire for identifying the strategies of acculturation by D. Berry. The study found changes in the value system of Vietnamese students that happened within a year: specifically, ‗terminal values‘ became more individualistic while in ‗instrumental values‘ there was an increase in the values-means that are traditional for Vietnamese mentality. The study shows differences in values of female and male students, students that came from towns and villages, also, students with different acculturation strategies

About the Authors

O. V. Maslova
Peoples‘ Friendship University of Russia
Russian Federation
Olga V. Maslova – Candidate of Psychology, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Social and Differential Psychology


Duc Т. Bui
Peoples‘ Friendship University of Russia
Russian Federation
Bui Duc Tuan – post-graduate student at the Department of Social and Differential Psychology


References

1. Берри Д. В., Пуртинга А. Х., Сигал М. Х., Дасен П. Р. Кросс-культурная психология. Харьков: Гуманитарный центр, 2007. 560 с.

2. Ле К. Ш. Психологические особенности ценностных ориентаций современной вьетнамской молодежи: дис. ... канд. психол. наук. М., 1998.

3. Леонтьев Д. А. Очерк психологии личности. М., 1993. 43 c.

4. Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию / отв. ред. А. Ф. Кудряшов. Петрозаводск: Петроком, 1992.

5. Маслова О. В. Проблема гендерных различий в межкультурной адаптации // Личность в межкультурном пространстве: материалы IV Международной конференции, посвященной 50-летию Российского университета дружбы народов. М.: РУДН, 2009. Ч. 1. С. 131 – 135.

6. Маслова О. В. Особенности межкультурной адаптации латиноамериканских студентов в России // Вестник РУДН. (Серия: Психология и педагогика). 2012. № 2. С. 50 – 59.

7. Маслова О. В., Буй Дык Т. Динамика ценностей вьетнамских студентов в России // Вестник РУДН. (Серия: Психология и педагогика). М.: РУДН, 2014. № 1. С. 49 – 55.

8. Маслова О. В., Буй Дык Т. Изменение ценностных ориентаций у городских и сельских вьетнамских студентов в России // Вестник РУДН. (Серия: Психология и педагогика). М.: РУДН, 2014. № 4. С. 24 – 33.

9. Стратегии межкультурного взаимодействия мигрантов и населения России: сборник научных статей / под ред. Н. М. Лебедевой, А. Н. Татарко. М.: РУДН, 2009. 420 с.

10. Яницкий М. С. Ценностное измерение массового сознания. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2012. 237 с.

11. Hồ Sỹ Quý. Mấy vấn đề triết học giá trị và sự biến đổi giá trị trong bối cảnh toàn cầu hóa // Nghiên cứu khoa học, Hà Nội, 2010.

12. Phạm Minh Anh, Định hướng giá trị của thanh niên ở những vùng đô thị hóa trong thời kỳ hội nhập và phát triểnmột hướng nghiên cứu chuyên ngành // Tạp chí xã hội hoc. 2012, số 5, tr. 45 – 47.

13. Maslova О. V., Tapia López J. M. Cambio de valores de la persona en el proceso de adaptacion intercultural (Изменение ценностей личности в процессе межкультурной адаптации) // International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicologia. 2012. № 1. Vol. 2. P. 593 – 596.


Review

For citations:


Maslova O.V., Bui D.Т. CHANGE OF THE VALUE SYSTEM OF VIETNAMESE STUDENTS IN RUSSIA: RESULTS OF AN EMPIRICAL STUDY. SibScript. 2015;(3-3):179-184. (In Russ.)

Views: 457


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)