Preview

SibScript

Advanced search

SOCIO-CULTURAL FEATURES OF STUDENTS’ IDENTITY IN SMALL TOWNS AND METROPOLIS

Abstract

The socio-cultural identity is the subject of theoretical and empirical analysis. The purpose of the paper is to present the results of studies of the socio-cultural identity of students enrolled in different socio-cultural conditions (in a small town and metropolis). As a diagnostic tool we used the technique of Z. F. Urbanowich ―Personal and social identity‖ and a questionnaire aimed at the study of individual data of subjects. The results of an empirical study of social and cul tural identity of students of small towns and metropolis are represented. The research revealed that for students studying in a small town, potentially broad self-realization opportunities are found in the expansion of socio-cultural space along the path: a village – a small town; and in the case of the students of the metropolis this extension of sociocultural space occurs on a larger scale, respectively: a small town – a metropolis. The results of the study of social and cultural identity as a factor of stability of the person‘s life-world can be the basis for regional programs of psychological support for citizens to move from the edge of the northern regions and small towns to metropolis, for people experiencing difficulties in determining the direction of the life and career path.

About the Authors

I. O. Loginova
Krasnoyarsk State Medical University named after Professor V. F. Voino-Yasenetsky
Russian Federation
Irina О. Loginova – Doctor of Psychology, Full Professor, Head of the Department of Medical Psychology and Psychotherapy, Dean of the Faculty of Clinical Psychology


Yu. V. Zhivaeva
Krasnoyarsk State Medical University named after Professor V. F. Voino-Yasenetsky
Russian Federation
Yulia V. Zhivaeva – Senior Lecturer at the Department of Medical Psychology and Psychotherapy


References

1. Асмолов А. Г. Стратегия социокультурной модернизации образования: на пути к преодолению кризиса идентичности и построению гражданского общества // Психолого-педагогический поиск. 2010. № 14. С. 21 – 39.

2. Гринфельд И. Л. Динамика процесса формирования социокультурной идентичности в подростковом возрасте: дис. … канд. психол. наук. М., 2004. 198 с.

3. Заковоротная М. В. Идентичность человека. Социально-философские аспекты // Философский факультет Ростовского государственного университета: история и современность. Ростов н/Д., 2002.

4. Леонтьев Д. А. Лабиринт идентичностей: не человек для идентичности, а идентичность для человека // Философские науки. 2009. № 10. С. 5 – 10.

5. Логинова И. О. Исследование устойчивости жизненного мира человека: методика и психометрические характеристики // Психологическая наука и образование. 2012. № 3. С. 18 – 28.

6. Лукьянов О. В. Самоидентичность как условие устойчивости человека в меняющемся мире: автореф. дис. … д-ра психол. наук. Томск, 2009. 44 с.

7. Чупина В. Б. Социокультурная детерминация самооценки и самореализационного потенциала молодых преподавателей вуза: дис. … канд. психол. наук. Барнаул, 2004. 219 с.

8. Шакурова М. В. Педагогическое сопровождение становления и развития социокультурной идентичности школьников: дис. ... д-ра пед. наук. М., 2007. 361 с.

9. Шакурова М. В. «Я» в контексте «МЫ»: о сущности социокультурной идентичности личности // Известия ВГПУ. 2013. № 1(260).

10. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис [пер. с англ.] / общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. М.: Прогресс, 1996. 344 с.


Review

For citations:


Loginova I.O., Zhivaeva Yu.V. SOCIO-CULTURAL FEATURES OF STUDENTS’ IDENTITY IN SMALL TOWNS AND METROPOLIS. SibScript. 2015;(3-3):167-172. (In Russ.)

Views: 532


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)