RETRACTED: CLUSTER APPROACH IN DEVELOPING THE MODEL OF PARTNERSHIP BETWEEN THE STATE AND BUSINESS STRUCTURES IN THE TRANSPORT SECTOR IN KAZAKHSTAN
Abstract
The paper deals with the model of developing the partnership between the state and business structures for the transport sector on the basis of formation of the transport and logistics clusters and their underlying coordination structures, transport and logistics centers. The author suggests estimating the synergetic effect of the creation of transportlogistics cluster on the basis of a mark estimation of changes that are present in the activities of the transport and logistics centers, which proves the effectiveness of its functioning from the point of view of reaching synergetic effect.
About the Author
T. M. MataevRussian Federation
Talgat M. Mataev – Candidate of Economics, post-graduate student at the Russian Presidential Academy of National Economy and Pudlic Administration; Councillor at the Department of Business Development
References
1. Государственная программа развития и интеграции инфраструктуры транспортной системы Республики
2. Казахстан до 2020 года. Утверждена Указом Президента Республики Казахстан от 13 января 2014 года № 725.
3. Постановление Правительства Республики Казахстан от 25 июня 2005 года № 633 «Об утверждении планов по созданию и развитию пилотных кластеров в приоритетных секторах экономики».
4. Авдонина С. Г. Количественные методы оценки синергетического эффекта инновационного кластера // Журнал ВАК: Управление экономическими системами. 2012. № 3(39).
5. Колосовский Н. Н. Основы экономического районирования. М.: Госполитиздат, 1958. 200 с.
6. Летягина Е. Н., Свеженцев А. Г. Методология кластерного подхода в экономике // Экономика и управление. 2011. № 6(79). С. 97 – 100.
7. Меньшенина И. Г., Капустина Л. М. Кластерообразование в региональной экономике. Екатеринбург, 2008.
8. Пилипенко И. В. Проведение кластерной политики в России // Приложение 6 к Ежегодному экономическому докладу Общероссийской общественной организации «Деловая Россия» «Стратегия 2020»: от экономики «директив» к экономике «стимулов». М., 2008. 34 с.
9. Портер М. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов. М.: Альпина Бизнес Букс, 2007. 453 с.
10. Пятинкин С. Ф., Быкова Т. П. Развитие кластеров: сущность, актуальные подходы, зарубежный опыт. Минск: Тесей. 2008. 145 с.
11. Романова О. А., Лаврикова Ю. Г. Кластерное развитие экономики региона: теоретические возможности и практический опыт // Экономика региона. 2007. № 3. С. 160 – 166.
12. Родионова Л. Н., Хайруллин Р. Ф. Кластеры как форма интеграции инвестиционных ресурсов // Нефтегазовое дело. 2011. № 11. С. 11 – 18.
13. Строительство транспортно-логистических центров начнется в 5 городах Казахстана в 2014 г. Режим доступа: // http://www.zakon.kz/4600645-stroitelstvo-transportno.html
14. Татаринова И. П., Шевцова В. В. Основные механизмы образования кластеров // Альманах современной науки и образования. Тамбов: Грамота. 2012. № 4. С. 212 – 214.
15. Территориально-производственные комплексы: предплановые исследования / Под ред. М. К. Бандмана. Новосибирск: Наука, 1988. 269 с.
16. Хасанов Р. Х. Синергетический эффект кластера // Евразийский международный научно-аналитический журнал. 2009. № 3.
Review
For citations:
Mataev T.M. RETRACTED: CLUSTER APPROACH IN DEVELOPING THE MODEL OF PARTNERSHIP BETWEEN THE STATE AND BUSINESS STRUCTURES IN THE TRANSPORT SECTOR IN KAZAKHSTAN. SibScript. 2014;(4-1):237-240. (In Russ.)