Preview

SibScript

Advanced search

THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FEATURES OF STUDYING THE COUNTRY’S IMAGE IN THE MASS CONSCIOUSNESS

Abstract

The main subject of analysis is the product of perception – the political image of the country in the mass consciousness. The study of the country‘s image reveals the deep contradictions in the political system and the political situation of real differences with the demands of society. The paper aims to describe the existing theoretical and methodological approaches to the study of the image of the country. System analysis of foreign and Russian research works revealed a huge amount of scientific approaches and trends in the study of the claimed subject matter. The author classified and introduced his own theoretical and methodological research map of the country‘s image in the public mind.

About the Author

K. B. Dzhgamadze
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation
Kristina В. Dzhgamadze – post-graduate student at the Department of Political Sociology and Psychology, Faculty of Political Science


References

1. Брунер Дж. Психология познания. М., 1977.

2. Гаджиев К. С. Введение в политическую науку. М.: Логос, 1999. Гл. 16.

3. Галумов Э. А. Международный имидж современной России: автореф. … д-ра полит. наук. М., 2004.

4. Ганзен В. А. Восприятие целостных объектов. Л., 1974.

5. Голд Д. Основы поведенческой географии. М., 1990.

6. Евгеньева Т. В. Национально-государственная идентичность современной российской молодежи: структурное измерение и политико-психологические особенности // Перспективы развития политической психологии: новые направления: материалы Международной научной конференции 22 – 23 октября 2010 г. / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: Издательство Московского университета, 2012.

7. Егорова-Гантман Е. В., Плешаков К. В. Политическая реклама. М.: Никколо М, 2002.

8. Замятин Д. Н. Образ страны: структура и динамика // ОНС, 2000. № 1.

9. Заяц Д. В., Колосов В. А. Географические образы в зеркале СМИ // Отечественные записки. 2002. № 6.

10. Зверев А. Л. Государственный символизм в образе современной России // Образы государств, наций и лидеров / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: Аспект Пресс, 2008.

11. Киселев И. Ю., Смирнова А. Г. Образ государства и принятие решений в международных отношениях: учебное пособие. СПб., 2004.

12. Колосов В. А. Географические образы и геополитические представления: пути формирования и подходы к изучению // Вестник ДВГСГА. Сер. 1. 2008. № 1(1).

13. Леонтьев А. Н. Образ мира // Избранные психологические произведения. М., 1983.

14. Липпман У. Общественное мнение. М., 2004.

15. Образ России в стране и за рубежом: гуманитарное измерение / под общ. ред. Ю. П. Зинченко, Л. В. Матвеевой. М., 2008.

16. Пищева Т. Н. Политические образы: проблемы исследования и интерпретации // Полис. 2011. № 2.

17. Преснякова Л. А. Структура личностного восприятия власти // Полис. 2000. № 4.

18. Психология политического восприятия в современной России / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2012.

19. Тарасов Е. Ф. Образ России: методология исследования // Вопросы психолингвистики. 2006. № 4. С. 69 – 73. Режим доступа: it-claim.ru›Projects/ASIS/Tarasov2006.pdf (дата обращения: 10.03.2015).

20. Шестопал Е. Б. Образ и имидж в политическом восприятии: актуальные проблемы исследования // Образы государств, наций и лидеров / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: Аспект Пресс, 2008.

21. Юрьев А. И. Состав, структура, функции изменяющегося образа России в мире глобальных изменений // «Северо-Запад России: окно в глобальный мир». Круглый стол: «Образ России: новый контекст». СПб., 14.11.2003. Режим доступа: http://www.yuriev.spb.ru/russia/sostav-struktura-russia (дата обращения: 07.03.2015).

22. Boulding K. National Images and International Systems // Journal of Conflict Resolution. 1959. № 3.

23. Boulding K. The Image: Knowledge in Life and Society. Ann Arbor, MI, 1997.

24. Greenstein F. J. Can Personality and Politics Be Studied Systematically // Political Psychology: Key Readings / ed. by John T. Jost and James Sidanius. New York: Taylor & Francis Books, 2004.

25. Nye J. The Power of Persuasion: Dual components of US leadership // The conversation with J. Nye. Harvard International Review, Winter, 2003.

26. Trowbridge G. On fundamental methods of orientation and «Imaginary maps» // Science. 1913. Vol. 88.


Review

For citations:


Dzhgamadze K.B. THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FEATURES OF STUDYING THE COUNTRY’S IMAGE IN THE MASS CONSCIOUSNESS. SibScript. 2015;(3-3):40-44. (In Russ.)

Views: 499


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)