Preview

SibScript

Advanced search

NUMERIC SYMBOLS IN SHAMANIC COSMOLOGY AND IN COMMUNICATION BETWEEN THE WORLDS (the case of Siberia)

Abstract

Drawing on ethnographic research on the peoples of Siberia, the paper deals with symbolism which is based on the opposition of odd and even numbers. The research is carried out within semiotic methodology that allows identifying dual structures as a basis for a particular view of the world. The dominance of odd numbers in understanding the universe in shamanic practices allows us to speak of the predominantly favourable attitude towards them in contrast to even (unfavourable) numbers. The symbolism of the numbers 7 and 9 can be seen as ‘building blocks’ of the universe which characterize the development of the latter and define its structural specificity. These numbers were used for encoding information which included characteristics of dwellers of different worlds, as well as for forming a certain ‘sacred’ geography encompassing shamanic paths, river beds, dwellings with many doors, etc. Apart from that, numbers (along with the dichotomy of even and odd numbers) can be considered as a language of spirits by means of which information is transmitted to the human world and thus as an important way of communication between the worlds.

About the Author

Elena V. Nam
Tomsk State University
Russian Federation
Candidate of History, Senior Research Associate at the Laboratory of Social and Anthropological Research, Department of History


References

1. Алексеев Н. А. Традиционные религиозные верования якутов в XIX – нач. ХХ вв. Новосибирск: Наука, 1975. 199 с.

2. Алексеенко Е. А. Жизнь и смерть в представлениях народов бассейна Енисея // Мифология смерти. Структура, функции и семантика погребального обряда народов Сибири. Этнографические очерки. СПб.: Нау-ка, 2007. С. 30 – 50. Режим доступа: http://www.kunstkamera.ru/lib/rubrikator/03/03_03/978-5-02-025221-9/

3. Алексеенко Е. А. Шаманство у кетов // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири (по материалам второй половины XIX – начала ХХ вв). Л.: Наука, 1981. С. 90 – 128.

4. Анохин А. В. СМАЭ. Ф. 11. Оп. 1. № 10.

5. Анохин А. В. СМАЭ. Ф. 11. Оп. 1. № 23.

6. Анучин В. И. Очерк шаманства у енисейских остяков // СМАЭ. Т II. 2. СПб.: Типография императорской академии наук, 1914. 90 с.

7. Богораз В. Г. Чукчи. Религия. Ленинград: Издательство Главсевморпути, 1939. 195 с.

8. Бутанаев В. Я. Традиционный шаманизм Хонгорая. Абакан: Изд-во Хакасского государственного уни-верситета им. Н. Ф. Катанова, 2006. 254 с.

9. Василевич Г. М. Эвенки. Историко-этнографические очерки (XVIII – нач. ХХ вв.). Л.: Наука, 1969. 304 с.

10. Головнев А. В. Числовые символы хантов (от 1 до 7) // Народы Сибири: история и культура (Серия: Этнография Сибири). Новосибирск: Институт археологии и этнографии СО РАН, 1997. С. 82 – 89.

11. Грачева Г. Н. Традиционное мировоззрение охотников Таймыра (на материалах нганасан XIX – XX вв.). Л.: Наука, 1983. 174 с.

12. Иванов Вяч. Вс. Чет и нечет: асимметрия мозга и знаковых систем. М.: Сов. радио, 1978. 184 с.

13. Кулемзин В. М. Шаманство васюгано-ваховских хантов (конец XIX – начало ХХ вв.) // Из истории ша-манства. Томск: Изд-во Томского университета, 1976. С. 3 – 155.

14. Линденау Я. И. Описание народов Сибири (первая пол. XVIII в.). Историко-этнографические материа-лы о народах Сибири и Северо-Востока. Магадан: Кн. Изд-во, 1983. 176 с.

15. Мифология манси. Новосибирск: Издательство Института археологии и этнографии СО РАН, 2001. 196 с.

16. Мифология селькупов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2004. 382 с.

17. Попов А. А. Нганасаны. Социальное устройство и верования. Л: Наука, 1984. 152 с.

18. Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. Л.: Наука, 1991. 321 с.

19. Радлов В. В. Из Сибири: страницы дневника. М.: Наука, 1989. 749 с.

20. Симченко Ю. Б. Традиционные верования нганасан. Ч. 1. М.: ГЕО-ТЭК, 1996. С. 216.

21. Топоров В. Н. К вопросу об универсальных знаковых комплексах. Мировое дерево: универсальные знаковые комплексы. Т. 1. М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2010. С. 11 – 24.

22. Топоров В. Н. К происхождению некоторых поэтических символов. Мировое дерево: универсальные знаковые комплексы. Т. 1. М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2010. С. 52 – 82.

23. Хомич Л. В. Шаманы у ненцев // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири (по материалам 2-й половины XIX – начала XX вв.). Л.: Наука, 1981. С. 5 – 41.


Review

For citations:


Nam E.V. NUMERIC SYMBOLS IN SHAMANIC COSMOLOGY AND IN COMMUNICATION BETWEEN THE WORLDS (the case of Siberia). The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):29-33. (In Russ.)

Views: 467


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)